Hej!

Hur renoverar man bäst ett hus med denna fasad? Bilden visar den sida som är värst, de övriga ser hysat bra ut. Jag är helt okunnig om sånt här, därför tacksam för tips och råd. Är normalt händig men kan nog inte göra detta själv utan behöver leja ut jobbet. Vill försöka lära mig mer innan jag söker offerter.

Fundera förstås på vad det kan kosta, hur lång tid det kan ta, ska man byta till annan fasad, passa på att tilläggsisolera mm... Vad kallas en sån här fasad? Det är ju ett äldre hus och mer saker behöver göras, byta/renovera fönster, dränering. Huset har idag värme med elradiatorer + luft-luft-värmepump, kanske ska det förbättras också. Hur som helst så tror jag att fasaden är det första man borde ta tag i.

Tacksam för synpunkter!
Wolfgang

• Äldre husfasad med flagnande färg och synlig slitage, stor veranda framför, i behov av renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Åsa Lund
Det där ser nog värre ut än vad det är!
Färgen är av fel typ och lossnar för att det är fuktigt i fasaden. Om färgen släppt igenom fukt hade den suttit kvar.
Börja med att byta fönstren. Fasaden kommer säkert spricka här och var i samband med fönsterbyte. Ta fasaden som nästa grej.
Kan hända att taket är mer angeläget än fasaden oxå?

Redigerat:
  • Gilla
wolfgang1
  • Laddar…
R
Du är inte ensam om att ha en putsad fasad som målats , det blir som att dom fått fläcktyfus , men bry dig inte just nu , inget farligt och ett sommarjobb , Som Åsa Lund säger tänk på vad som är viktigare just nu för huset , stövlar och sydväst skyddar mot väder uppifrån/underifrån , det samma gäller hus

• Gilla
wolfgang1
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.