P
Hej!
Som rubriken lyder så är jag nyfiken på ifall någon upplever detsamma på deras fasad? Vi bor i ett nybyggt hus(2017) och har då ytterväggar som består av 365mm siporex block. Varje gång det blir minusgrader och frosten bildas så ser man våra block och jag undrar först och främst ifall det är fel på något sätt då de andra husen i området har likadant men det syns inte lika tydligt pga deras putskulör inte är densamma som vår och för det andra varför blir det så här?

Tack på förhand!

• Frost på gråa siporex ytterväggar med synliga blockmönster, under fönster och bredvid uteplatsmöbler.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
L
Anonymiserad 184964 skrev:
Hej!
Som rubriken lyder så är jag nyfiken på ifall någon upplever detsamma på deras fasad? Vi bor i ett nybyggt hus(2017) och har då ytterväggar som består av 365mm siporex block. Varje gång det blir minusgrader och frosten bildas så ser man våra block och jag undrar först och främst ifall det är fel på något sätt då de andra husen i området har likadant men det syns inte lika tydligt pga deras putskulör inte är densamma som vår och för det andra varför blir det så här?

Tack på förhand!
Lustigt, verkar ju vara värmegenomsläpp inifrån där frosten är borta. Sen undrar jag om väggen är fuktig eftersom frost överhuvudtaget bildas där ...

Fuktig behöver väl inte väggen vara, allt kallt utomhus får ju frosten på sig? Se på utemöblerna på samma bild.
Frosten blir helt enkelt för att huset är välisolerat och väggen iskall på utsidan. Smiter ute lite mer värme i fogarna och högre upp på väggen, helt naturligt.

L
F finkelzvin skrev:
Fuktig behöver väl inte väggen vara, allt kallt utomhus får ju frosten på sig? Se på utemöblerna på samma bild.
Frosten blir helt enkelt för att huset är välisolerat och väggen iskall på utsidan. Smiter ute lite mer värme i fogarna och högre upp på väggen, helt naturligt.
Du har rätt, ser möblerna nu. Har dock inte själv sett det här fenomenet på puts. I övrigt är det som sagt värmen som smiter ut, minst i de massiva hörnen och mest högre upp eftersom värme som bekant stiger.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.