Jag och min man har stora bekymmer med en hantverkare/murare. Vi har använt honom tidigare och då varit väldigt nöjda.

Nåväl, vi anlitade firman för att foga om vår tegelfasad. Vi var väldigt tydliga med att vi ville få nyansen i samma färg brun/sandig som ovandelen ovanför borden, då den är omfogad ganska nyligen. Ej av oss. Firman menade på att man kan ta färgprov och bryta fram rätt nyans. Sagt och gjort så anlitade vi honom för jobbet. Under resans gång upptäcker vi att fogen dom fogar med är grå. Jag påpekar detta och dom hävdar att den ljusnar och anpassar sig efter ca två år samt att den blir ljusare med tiden samt att det beror på väder ect.. Firman vägrar göra om jobbet, menar på att det inte går att få bättre nyans. Vi känner oss totalt överkörda. Firman har inte haft med oss i processen i val av kulör. Dom babblar bara om att den andra fogen ovanför är B-bruk, men alla olika sorters bruk går ju att bryta i en nyans? Dessutom finns det ju fler leverantörer än Bösarp Grus nått... som dom använt sig av. Vet någon här om detta är ren bullshit från deras sida för att göra sig fri från ansvar? Går det att få tag i en besiktningsman som kan uttala sig gällande detta?

Arbetet är utfört för ca en månad sedan.

Jag bifogar även bilder. Den ena bilden är en torr fogbit (av det den nyans dom använt) som jag håller upp mot fogen ovanför borden.

En annan fråga. Gällande fönster när man fräser ur fogar. Blir det repor/brännhål i fönster?

• Torrt fogbitsexempel hålls upp mot omfogad tegelfasad för att visa skillnaden i färgnyans.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tegelfasad med ny grå fog under gammal sandfärgad fog ovanför ett fönster med skyddsplast.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
O
Först och främst vad står det i erat avtal?
står de något om kulör etc?

O olof77C skrev:
Först och främst vad står det i erat avtal?
står de något om kulör etc?
Ja, det var ju muntligt avtal, han sa till oss i somras att det går och bryta fram en färg som matchar den ovanför borden. Men sen har man bara köttat på och hävdar att det inte går att få ”bättre”. Fast jag påpekade till personen han hyrde in och som utförde arbetet att det var grått och jag var tveksam till detta. Han hävdar också att han använder dom produkterna som han är trygg med fastän jag påpeka att andra leverantörer med färg av bruk finns.

Blir sååå besviken. Han har skrivit ett brev att han hävdar att han genomfört allt fackmannamässigt enligt offert och avtal. Han vill inte kännas vid något fel och gör inte om fast vi vädjat till honom att göra det och testa med en färg som vi vill.

Vad ska man göra? Betala för att sedan göra om på egen hand känns inte som ett alternativ.

O
S Emmaheier skrev:
Ja, det var ju muntligt avtal, han sa till oss i somras att det går och bryta fram en färg som matchar den ovanför borden. Men sen har man bara köttat på och hävdar att det inte går att få ”bättre”. Fast jag påpekade till personen han hyrde in och som utförde arbetet att det var grått och jag var tveksam till detta. Han hävdar också att han använder dom produkterna som han är trygg med fastän jag påpeka att andra leverantörer med färg av bruk finns.

Blir sååå besviken. Han har skrivit ett brev att han hävdar att han genomfört allt fackmannamässigt enligt offert och avtal. Han vill inte kännas vid något fel och gör inte om fast vi vädjat till honom att göra det och testa med en färg som vi vill.

Vad ska man göra? Betala för att sedan göra om på egen hand känns inte som ett alternativ.
Tyvärr har du inget val än att betala för utfört arbete.
Ibland får man lära sig den hårda vägen att man måste skriva avtal.

sedan ändrar ju fog färg med tiden så där har han rätt.

O olof77C skrev:

Ja men muntliga avtal gäller också även om det är svårt att bevisa. Vi tänker inte vika oss i detta. Hur stor är sannolikheten att denna fog ändrar till färgen ovan? Hur bedömer du?

O
S Emmaheier skrev:
Ja men muntliga avtal gäller också även om det är svårt att bevisa. Vi tänker inte vika oss i detta. Hur stor är sannolikheten att denna fog ändrar till färgen ovan? Hur bedömer du?
kommer säkert bli mer lik den tidigare.

men förstår inte varför du inte ska betala?
Muraren har utfört ett jobb där han vad man kan se på bilden gjort ett bra jobb.
han har försökt efterlikna tidigare fogar.
Klart du måste betala.

En besiktningsman kommer godkänna detta alla dagar, dessutom har han inget avtal att besiktiga emot så de blir om de är fackmannamässigt eller inte och de ser de ju absolut ut att vara

O olof77C skrev:

Jag tycker inte det är uppenbart att TS bara ska betala. Bara för man utfört ett arbete så har man inte automatiskt rätt till betalning, iaf inte om man frångått överenskommelsen.

O
13th Marine 13th Marine skrev:
Jag tycker inte det är uppenbart att TS bara ska betala. Bara för man utfört ett arbete så har man inte automatiskt rätt till betalning, iaf inte om man frångått överenskommelsen.
nä men man kan inte bara säga, de blev inte som jag tänkte mig jag kommer inte betala, eller?
arbetet är utfört väl och kan inte se några fel och de har försökt efterlikna kulören mycket bra

O olof77C skrev:
nä men man kan inte bara säga, de blev inte som jag tänkte mig jag kommer inte betala, eller?
arbetet är utfört väl och kan inte se några fel och de har försökt efterlikna kulören mycket bra
Fast här är det "det blev inte som jag beställt", och kunden har försökt påpeka detta så fort det upptäcktes därmed är det inte säkert att man behöver betala åtminstone hela summan.

• Gilla
johel572
  • Laddar…
O
Fast här är det "det blev inte som jag beställt", och kunden har försökt påpeka detta så fort det upptäcktes därmed är det inte säkert att man behöver betala åtminstone hela summan.
fast yrkesutövaren hävdar ju att de blev som hon beställt
man får ju anta att yrkesutövaren är bättre på att avgöra detta än en amatör?

en besiktningsman kommer ju godkänna detta arbete utifrån vad man sett på bilden och då kommer hon få betala hela summan inkl beiktningsmannen

Yrkesutövaren lovar först att man ska kunna färgmatcha befintlig fog för att sen säga att det inte blir bättre. Då hade yrkesutövaren fått informera om eventuella färgskillnader innan jobbet påbörjades.

Själv misstänker jag att man antigen råkat glömma bort detta, eller kommit fram till att det var för jobbigt eller dyrt och försöker köra en rövare.

O
testa och ta dit en beiktningsman, arbetet kommer bli godkänt.

Självklart ska det betalas

Arbetet är säkert godkänt, problemet är att man valt fel färg på materialet man använde.

Hantverkaren har ej upplyst kunden om att väsentliga färgskillnader kan uppstå utan snarare gett sken av att det går att färgmatcha, eftersom kunden som privatperson är en svagare part så tror jag helt klart kunden åtminstone kan ha rätt till prisavdrag.

Får man ana att du själv jobbar i branschen? @olof77C

• Gilla
Marlen Eskilsson
  • Laddar…
O
Arbetet är säkert godkänt, problemet är att man valt fel färg på materialet man använde.

Hantverkaren har ej upplyst kunden om att väsentliga färgskillnader kan uppstå utan snarare gett sken av att det går att färgmatcha, eftersom kunden som privatperson är en svagare part så tror jag helt klart kunden åtminstone kan ha rätt till prisavdrag.

Får man ana att du själv jobbar i branschen? @olof77C
Hur vet du an man valt fel färg?

de har säkert tagit ett prov och tagit fram en kulör.
de kommer klart inte matcha exakt och framförallt inte direkt

O olof77C skrev:
Hur vet du an man valt fel färg?

de har säkert tagit ett prov och tagit fram en kulör.
de kommer klart inte matcha exakt och framförallt inte direkt
Part i ärendet?

• Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.