Fasad
Andreas_jti: [citat] Personligen skulle jag investerat i en speedheater eller liknande. Då får du bort all färg relativt enkelt. Jag skulle uppskatta ca 1m2 per timme. Det kommer ge det absolut bästa resultatet och det kommer spara dig mycket slit. Ju mer du får bort desto mindre risk för att den gamla färgen påverkar resultatet med t.ex mögel som går igenom eller bubblor. Mvh Andreas
rävlyan: Gammalt garage som murats igen , klart vit puts till det huset , det är den åldersgruppen
PeachS: Det bästa är att gå till affären där du köpte färgen och be dem bryta om den. De bör kunna säga om det funkar eller ej. I många fall när man bryter en mörk kulör utgår man från en annan bas än när man bryter en ljus, eftersom en tillräckligt mörk kulör behöver en mer ”genomskinlig” bas än en ljus. Att börja blanda i pigment själv är sällan en bra idé då för mycket
ivarssonivar: [citat] Överbleck ska ha gavlar på sej vilket den på bilden inte har! Sen ska över och under bleck sticka ut 40 mm utanför färdig fasad, Ska även luta minst 14 grader.
Henri: Ja, fasaden har säkert bleknat efter några år. Dessutom framgår det nu att den kvarvarande färgen är bruten separat varvid den fått en mörkare nyans. Det förklarar kulörskillnaden.
ricebridge: Jag håller på puts så att det blir enhetligt med den del som till största delen blir kvar under jord.
Joak: Egentligen skulle midjeplåten varit innanför panelen. Det ska vara en gavel på plåten mot nästa vägg.Som det är nu får du varken vindskydd eller tätt mot vatten.
useless: Nej, idag är det ytterpanel-timmer-innerpanel. Båda panelerna är spikade mer eller mindre direkt på timret (förutom lite utfyllnad vid ojämnheter). Ingen vindpapp eller annan tätning förutom drev mellan stockarna. Utsidan är kulturminnesskyddad, så den får jag inte ändra så mycket på... Jag tror att jag kommer att isolera med Hunton Nativo, men jag ska kolla upp priser och sånt den
erkka: Har du lusläst avtalet ni skrev på? Där brukar man kunna läsa hur saker ska göras. En tanke bara, inte säkert dock att det når in i så här detaljerade saker
daddydj: [citat] Tackar, är det bättre att använda utegips? Det lär ju inte böja sig i alla fall... :)
Peter2400: [citat] https://www.beijerbygg.se/webapp/wcs/stores/servlet/privat/sv/produkter/träprodukter/tryckimpregnerat-virke/ytterpanelbrädor/ytterpanelbräda-22x145mm-impregnerad-ntr-ab-g4-2
garvin: Ser ut att vara en ordentlig offert. Till en annan gång är det ju lättare om du gör i ordning. Ett underlag på vad som ska göras. Lättare för dom som ska lämna pris och för dig att jämföra offerter .
hsd: Huset bör vara ca. 120 år Längst ner har det varit en vågrätt monterad planka, syllen står på granitblock Tror inte det har varit flerfärgat, pratade med ena snickarn och han menade att allt var falurött innan reverteringen
LPF: [citat] Hej! Oklar hur gammal den är, jag vet att delar är byta, huset äe byggt på 70 talet, vi målade med lasyr
thomas33: Det finns nya cementbaserade skivor, helt utan asbest. Eternitplattor får inte säljas av företag eller privatpersoner, utan skall lämnas in väl inplastade på återvinning som tar emot dem.
LPF: Hej! Vi bor på gavelradhus i en samfällighet. Längs med gaveln fasaden finns en rabatt som tillhör samfälligheten. På besikningsprotokollet står det att i grundmuren mot gaveln finns det tecken på utvändigt fuktbelastning och besiktningsman har sagt att rabatterna och jord kan bidra till problem och att de bör ersättas med dränerande material. Två grannar kommer och vattnar
noupe: Hej, Vi ska ta upp hål i en tegelfasad (med träregelstomme) för att sätta ett nytt fönster. Jag har tagit mig igenom de trådarna jag hittade här i ämnet men kände att jag hade lite fler frågor. Att det går att göra är jag på det klara med, men den stora frågan för mig är tegelbalken. Jag får lite olika bud från olika snickare etc. En falang säger att man kör med en
SpackelFredrik: Ska ju väldigt mycket till för att missa på samma ställe vid två strykningar. Begär ut en materialspecifikation så ser du ju hur mycket färg som gått åt, det finns också metoder för att mäta färgens tjocklek men då lär man nästan ha en bit av panelen för att göra det.
J-stedt: [citat] Några verkar inte gilla mexisten, men det får stå för deras räkning. Runt 1970 var det populärt med de i mitt tycke väldigt snygga materialen mexisten, svart, blankglaserat taktegel och kopparrännor. Observera att det inte är tegel eftersom det inte är bränt. Man kan kringgå problemen genom att till exempel bygga ett redskapsskåp med spaljé där det tredje fönstret nu
Nefrums: Takets luftspalt ventileras oftast i takfoten. Man kan ha en stötte spalt längst ut eller mellanrum mellan brädorna. Alla mellanrum ska täckas med insektsnät. På bilden ser det ut som om takfoten ventileras av spalten längst ut. I och med att det är isolering ovanför brädorna så fyller mellanrummet mellan brädorna ingen funktion. Så länge ni behåller spalten längst ut så ser jag
Tomas_Sthlm: [citat] Yes :) Det är tjockputs så den blir 25-30mm. Plåtarna är tänkt att se ut så här [bild]
limstift: På en gammal lada borde det väl gå bra med högtryck? Det är ju bara grova 75 år gamla plankor, och ingen isolering bakom eller så som i ett boningshus. Målad i falurött, men det säger sig väl nästan själv. ;)
major_tom: ingen egen erfarenhet men kolla dessa länkarna https://www.byggahus.se/forum/threads/mala-oever-faluroedfaerg-med-annan-kuloer-slamfaerg-bada-h.277851/ http://falurodfarg.com/farger/trafasad/
Anna_H: Letade reda på ett hus med asymmetriskt tak i närheten och skissade upp några idéer om hur det skulle kunna göras. Vet inte om det blir så snyggt direkt, personligen gillar jag att ha det så avskalat som möjligt... [bild] [bild] [bild]
Mikael_L: Jag fick lära mig något nytt förra året. Det finns både riktigt mexitegel samt någon slags lättbetong som är gjuten så den liknar mexitegel. Däremot fick jag inte veta om något av dessa material var mer fuktkänsligt än det andra.
mexitegel: Om det där är det värsta så kan du högst sannolikt ligga i hängmattan och fundera på annat ett antal år till.
noone70: Beställde ett gäng Sikacryl HM latexfog för att fixa sprickor mellan plankor på fasaden innan måling På Hornbachs hemsida står det för utomhus och inomhus, men nu när jag läser närmare så står det för inomhus på förpackningen. Kan jag använda det eller ska jag skicka tillbaka?
OppfinnarJocke: [citat] Shit! Dåligt av mig att inte kolla innan postning... och aldrig att man kan vara först med nåt! :-(
s_o_n_y: Om man kunde utveckla detta. Jag funderar på att hyra ut min byggställning. Och skulle vilja ha ett hyresavtal där det finns lite ansvarsfriskrivning. det är en liten mobil ställning som man fäller upp.