Fasad
s_o_n_y: Om man kunde utveckla detta. Jag funderar på att hyra ut min byggställning. Och skulle vilja ha ett hyresavtal där det finns lite ansvarsfriskrivning. det är en liten mobil ställning som man fäller upp.
sjöbuse: Kallas musstopp finns i lite olika varianter , men bör ha väldigt smala glipor , dom små liven är småååå
Qwerty952: [citat] Skall kolla med lokala byggvaruhuset om de kan få hem sådant. Igentligen vill jag byta till liggande, grannarna håller på och klär om sitt med liggande och det blir riktigt snyggt. Tror ni de ser konstigt ut att ha nedre delen liggande och övre stående?
Stefan N: [citat] Förändring av fasad, nästan garanterat bygglovspliktigt.
force2013: så här ser det ut idag i hallen för de som undrar. Har målat med en struktur takfärg och nu ska några lister på runt om sen så får det vara tills någon gång i framtiden när man har ork att lägga gipstak. :) [bild] [bild]
justusandersson: Det är därför som du bör kontrollera timrets tillstånd ordentligt. Det är antagligen superhög kvalitet från början. Liggande timmer är särskilt känsligt eftersom inte bara kärnan är bärande. Du får plocka bort panelen på en liten sträcka och känna systematiskt med en lång och vass kniv. Är timret väldigt dåligt får du ha en reservplan.
loka1: [citat] Tack för upplysningen. Det här forumet är för bra!! Tusen tack :-) Det var inte för sent, vi har inte börjat med fasadmålningen än.
stf01: Flugger har fortfarande alkydoljefärger, säkert fler. Jag skulle nog inte våga köra plastfärg på huset direkt. Snarare testa på en bod eller liknande först kanske. :P
Anders Granlund: [citat] Det har jag inte skrivit, bara efterlyste en luftspalt som tydligen finns. Min hänvisning, länk, var kanske inte så noga utvald? Annars ser det inte så bra ut, instruktioner ska följas. Men jag hade nog inte fäst skivorna på träreglar. Och sedan hade jag försökt göra en tilläggsisolering innan jag putsade huset. För övrigt är det bäst om man får se en sektion på väggen
Anders Granlund: [citat] Gör även som min gamla mor gjorde. Hon tog in träpanelen i stugan. Lät panelen torka. Grundade sedan alla sidor innan en snickare satte upp allt. Tid är pengar men gör man saker själv så kan det få ta tid, såvida man inte tjänar väldigt mycket pengar alltså.
Stadsfiskalen: [citat] Okej, det spelar ingen roll vilket märke det är, om den är avsedd för utomhusbruk. Resultatet blir ändå bra.
Petruss: [citat] Jag har kollat lite på asfaboard men den verkar ju vara svart/gråaktig? Denna är typ "ofärgad", ser ut som papper nästan. Tankarna kring tilläggsisolering finns absolut, frågan är om det är värt det extra arbetet/kostnaden det innebär att regla ut och isolera tex 50 mm? Bör jag byta ut den befintliga fiberskivan? Jag har som sagt bara brutit lös några enstaka brädor så jag
mexitegel: SpackelFredriks tips är bra men antagligen lite för sent den här gången :) Blanda till lite mer husfix och dutta på det med toppen på en pensel med styv borst.
jessss: Tack snälla ni för svar!! Det låter ytterst logiskt att det kan vara kådan som du förklarar det. Det ser som sagt bara ut så på solsidan och det har även krupit fram en del kåda på vissa ställen. Provar rengöra, kvistlacka å måla. Som sagt, ytterst tacksam för er hjälp!!
skutten11: Ytterpanel är mest gran och klyvsågad , en sida skrovlig , jag badade mina 2 ggr med torktid i mellan . Har borstat under ytan i ett kar för att få bort de luftbubblor som sitter i fibrerna . När solen lyser på brädan så kommer den att förändra sig till brun/svart nyans , Är ytan hyvlad så kommer det att inträda en grön nyans i många år ,sen blir den mörkare Vad du än gör så
skutten11: Den ska inte sitta och fräta men någon minut blött är nog inte fel , får inte bli torrt och helst inte i direktsol Du får skura med borste bitvis , tag bra en bit i taget kommer att suga in lite i teglet , det ska vara blött , och börja uppifrån , skiten rinner neråt . när du tycker att det ser bra ut spola av med vatten , inte omöjligt att det blir skura flera ggr , prova lite lätt
Sebastian Courel: [citat] Tack för tipset skutten11. Det visade sig inte vara så svårt att med handkraft stänga dem MEN det är viktigt att röret går helt parallellt med svepet. Det är lätt hänt att den går lite snett eller inte kommer ända bak och då är det omöjligt. I vissa fall kan man då använda din metod för att tvinga in röret rätt. Praktiskt om man är högt upp och inte kan få bra
malarmaster: i dagens nyhetsflöde dyker Folksams test upp. Då kemikalieinspektionen skärpt kraven på innehållet i burkarna visar det sig att de flesta fabrikat misslyckas. Alltså utan höga halter av gifter funkar inte plastfärgerna. De som ligger i bäst till är de billigaste fabrikaten. Något som kan stämma till eftertanke.Tilläggas skall att Folksam inte testar lösningsmedelsfärger så ingen
Pisan: Hej någon som vet en ca kostnad på att måla om en enplansvilla Helt i trä på 160kvm! Kostnad på att göra det själv eller med hantverkare!
Tomture61: Tycker du behöver fortsätta med tegel där du nu har ett hål på höger sida om dörren. Under dörren kan du sätta upp en tryckt bräda , på högkant.
prototypen: Ta bort en del bottenbrädor också så har du läktningen klar. Protte
Tosse: Beror väl lite på vart det är. Är det mitt på en en bräda ta en mjuk stålspackel, typ en japanspackel. Ska du foga mellan två brädor, alltså någon form av hörn kan du släta fogen med en fogpinne eller vad det heter. Som en halvspetsig spackel med spets av silikon/gummi. Tec 7 blir väldigt kladdig direkt på fingret och man vill ju inte spruta på en massa diskmedel när man ska
SpackelFredrik: Kör man en grundning så är man ju säker på att vidhäftningen blir bra. Viktigt dock att ta reda på vilken typ av färg som de målat med förra gången, och det är något som butiken kam hjälpa dig med.