Fasad
OsseJosse: Undrar om ngn har erfarenhet av miljövänlig giftfri lasyr till fasad utomhus? Vi funderar på Auro. Skyddar den väl på utomhusfasad i trä (z-panel)?
Corsair: [citat] Allt har inte flagnat bort. Kommer gå med stålborste och borsta fasaden men jag var osäker på om det gick tvätta.
KnockOnWood: [citat] Inte minsta problem nu efter nio år, tvärt om! Om man tittar noga syns det var spiken sitter, det är en liten, kanske 0,5 mm, grop vid varje spik. Tror att jag sprutade in lite fog i spikhålet, och sedan slätade till med en spackelspade. Och så krympte fogmassan lite när den "torkade". Och sedan är det målat med 1 -2 lager färg, Jotun Demidekk. Och som sagt, det ser mycket bra
Bemmin Byggare: Förtydligande: Svart på plåten inte på takpannorna.
Cecilia R: Ljusgrått tak går nog nästan till vad som helst, så välj det du tycker är snyggast. Om man tittar i Alcros "färgsätt ditt hus" broshyr så tänker jag att trähuset med ljusare grön fasad och mörkare röda detaljer är jättesnyggt och skulle passa metalltak, men jag tror att alla exemplen de använt på det huset skulle funka. Av de två du gjort så tycker jag man får helt olika
Mirea: Jag har västerläge för detta jätte sovrummet. Gillar din idé med teatergardiner. Satt och spåna på gardinskenor för de övre fönsterna.
Hjojje: [citat] Hej o tack för svar: Jepp det är dränerat under markstenen - min tanke var när det ösregnar som värst är att regnet studsar från sten till grund tar med sig salten från stenen som gör detta!! hmm men jag får kanske dubbelkolla dräneringsjobbet så att det blev rätt gjort.
Oldboy: Dropplist är en fråga om tycke och smak, samt vilken tradition det är lokalt i bygden. Ta bort hela den gamla panelen. Då ser huset ut som det ska, samt att alla foder och bleck passar, och att fönster och dörrar går att öppna fullt, och att lyfta av.
Lenza: Det beror på fuktbelastningen, om panelen är inomhus kan den klara sig många år. Det var ett inslag i tv programmet Plus om detta för något år sedan. Där tog panelen sådan skada över vintern att den fick kasseras. Det korta svaret är så kort tid som möjligt.
Lärospånet: [citat] Har du jord/rabatt ända in på grunden? I så fall skadar det ju inte att gräva undan så mycket du orkar, skrubba av grunden och måla, för att därefter återfylla med dränerande singel, kanske med plattor ovanpå. Så slipper du jordstänk på din nymålade grund. Är huset förresten dränerat?
valter53: Använd linoljefärg. Fäster på allt. Drygt och är snällt mot trä.
Leif i Skåne: Det finns Oxalsyra att köpa i färgaffären. Johtun heter trälysener eller nåt liknande. Oxalsyra bleker träet till en fantastisk lyster. [bild] Här är en tråd från 2017 som också förklara varför en del får svart trall efter några år. https://www.byggahus.se/forum/threads/hjaelp-mig-ordna-upp-sprucken-altan-gra-tryckt-virke-sprucken-obehandlad.277627/#post-2738205
hullan: Hehe ja jag får väl försöka släppa detta lite... Mycket ska man oroa sig över som husägare
Per_Eriksson: Den tiden användes bruk med kalk i vilket ger en ljusare färg, Weber C 224 hade en en mix som stämde väldigt bra med det mitt hus är murat med -56
guggen: Det dåliga ryktet med plastfärg kom ifrån denna otaliga mängd gamla hus som mördades när den kom. Men nyare hus med spalt så bör det inte vara några problem. Dessutom är väl dagens plastfärger lite mer genomsläppliga. Men skulle jag vara TS skulle jag välja, antingen spalt eller oljefärg/slam.
ricebridge: T ex kan gummi(tätningar, packningar mm) lämna såna ränder om det utsätts för tillräckligt mycket regn, väder och vind. Börja med att kolla om det finns något sånt i lampan eller runtomkring.
henha: [citat] Tack för att du svarade. Då finns det i alla fall en som använt färgen och som är nöjd ;).
Craftboy: Hej, ska byta panel samt tilläggsisolera min radhusgavel. Planerar ta bort gammal panel samt vindpapp och fylla på isolering där det behövs, sen sätta upp en 80 mm västkustskiva. På den ska spikläkt sättas, jag tänker kanske 28x70 och sedan upp med ny panel som fästs på läkten. Enkelt i teorin men vi får väl se... Min fundering är: Hur långa skruvar måste jag använda när jag
TMatt: Vi är precis klara med vårt hus som har ca 65 kvm cederpanel på framsidan. Huset byggdes med totalentreprenad och priset för cederpanelen inkluderades i första offerten. Sedan bad vi om pris för endast grundmålad z-panel för att se prisskillnaden. Det skiljde endast 40’000kr men det är nog inte ett rättvist pris då byggfirman passade på att lägga till massa extra marginal i ett
Filthee: nej alltså den panelen är inte luftad direkt bakom den är det spån
justusandersson: Om du vill ha dimensioneringshjälp behöver man veta snözon (var huset ligger), taklutning och husbredd. Jag gissar att du har fackverkstakstolar men det är bra att få det bekräftat.
stf01: "Modernt" virke kan också hålla bra, jag har panel från 70-talet i utmärkt skick, målat med oljefärg med jämna mellanrum.
bopakoster: [citat] Haha, vet du att jag har jobbat med tillverkning av rostfritt stål i hela mitt yrkesverksamma liv? Råvaror till rosfritt är till 90% rostfritt skrot. Så om spikarna inte ska användas till nåt så kan man alltid sälja dem som skrot :D
kitco: Har köpt färdiggrundade liggande fasadbrädor, nu efterhand skulle jag vilja ha haft impregnerings olja på brädorna längst ner på marken. Kan man stryka på impregnerings olja i detta läge över grundmålningen eller är det kört nu? Tänkte köra Alcros Bestå.
P-plats: Ser ju dock ut som det är betong när man ser skadorna längst ner. Sporex är vitt helt genom och man kan bara ta en skruvmejsel och trycka in om man pressar och snurrar lite.
justusandersson: Jag tror att en vanlig storlek på lättbetongblocken var 50 cm långa och 25 cm höga samt i ditt fall 25 cm breda. Jag gissar att balkarna över de befintliga fönstren har en upplagslängd på max 25 cm. Spontant skulle jag därför svara minst 50 cm avstånd från ett fönster eller ett hörne. Du bör anlita någon med erfarenhet av lättbetong för håltagning.
harry73: Man undrar om färgen är lämplig för den fasaden. Problemet är inte sprickorna i sig, men att de syns så tydliga
Staffans2000: Istället för att anpassa panelen efter färgen, skulle jag anpassa färger efter panelen! Din idé är dålig! Tänk om! Föreslår Staffan