1 737 läst ·
3 svar
2k läst
3 svar
Måla om med akrylatfärg
Ja, då var det dags måla om en sida på huset. Fasaden är målad med akrylatfärg och efter att ha skrapat så har färglagren delvis försvunnit och bart trä är framme så väggen ser melerad ut om ni förstår vad jag menar. Bart trä ska ju grundas först med en oljebaserad färg samtidigt som man kan läsa att man inte kan måla oljefärg utanpå akrylatfärg. Hur ska det gå till att få grundfärg bara där det trärena är framme, det ter sig som en omöjlighet, så behöver lite handfast vägledning hur jag ska göra, jag kan väl inte måsta byta panelbräderna...
Medlem
· södemanland
· 706 inlägg
Grundmåla hela fasaden med grundfärgen till det målningssystem du tänker använda.K Kurtivan skrev:Ja, då var det dags måla om en sida på huset. Fasaden är målad med akrylatfärg och efter att ha skrapat så har färglagren delvis försvunnit och bart trä är framme så väggen ser melerad ut om ni förstår vad jag menar. Bart trä ska ju grundas först med en oljebaserad färg samtidigt som man kan läsa att man inte kan måla oljefärg utanpå akrylatfärg. Hur ska det gå till att få grundfärg bara där det trärena är framme, det ter sig som en omöjlighet, så behöver lite handfast vägledning hur jag ska göra, jag kan väl inte måsta byta panelbräderna...
Sen målar du två lager täckfärg på det.
Inga problem!
Det är alltså Demidekk jag tänker använda och då kan man titta här men där föreslår man inte alls grundmålning över hela utan endast där det är trärent:F Freddy_kruger skrev:
https://www.jotun.com/se/se/b2c/how-to/video/how-to-paint-prev-painted-wall.aspx
blir mycket annorlunda för mig och mina melerade fasabräder, där t ex ådringen blev trären
Produkter som diskuteras: "trärent"
Trä-Rent Jape
Rengöring av trä utomhus
49 kr inkl moms
Läs mer
Medlem
· södemanland
· 706 inlägg
Det funkar också... Men är fasaden sliten eller ser ut som din ska man grunda hela.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden