Min fasad mår inte så bra men jag vet inte hur jag ska fixa den. Vad består det yttersta lagret av? Det är hålstens block som är putsade och sedan är det ett skumt tunt lager av något som har börjat släppa lite här och där.
Man kan knäcka lös små bitar men samtidigt är den inte helt stenhård utan lite elastisk. Den ser ut att vara för tjock för att vara vanlig färg så jag har inte en blekaste vad det är. Vad är det för något? Jag måste veta vad det är om jag ska kunna reparera där det sitter löst.
Man kan knäcka lös små bitar men samtidigt är den inte helt stenhård utan lite elastisk. Den ser ut att vara för tjock för att vara vanlig färg så jag har inte en blekaste vad det är. Vad är det för något? Jag måste veta vad det är om jag ska kunna reparera där det sitter löst.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Väggen är uppbyggd med fler putsskikt. Det som har släppt är ytputsen med en synlig stenstruktur. Jag vågar inte säga vilken typ av påläggning det är, det finns fler möjligheter. Skälet till att det har släppt är med stor sannolikhet att man målat med en diffusionstät färg, typ akrylatfärg. Färgen måste tas bort/putsen knackas ner. Vad som är lämpligt beror på skadornas omfattning och hur länge färgen suttit uppe. För att ta bort färgen på en skrovlig yta kan man blästra eller använda färgborttagningsmedel. Det senare är nog enklast.
Jag funderar på att ta bort det yttersta lagret helt å hållet och göra om ytskiktet. Jag har en betongslip som fixar det hela väldigt enkelt, dock så kommer det flesta lossna bara genom att använda en spackelskrapa.
När man rensat rent så vill jag så klart lägga på en ny yta, några tips på vad man kan använda? Om man målar med vanlig färg så kommer man se alla defekter vilket jag inte vill. Önskar helst att få en snygg putsat struktur igen. Sprutar man på ett tunt skikt eller hur gör man?
När man rensat rent så vill jag så klart lägga på en ny yta, några tips på vad man kan använda? Om man målar med vanlig färg så kommer man se alla defekter vilket jag inte vill. Önskar helst att få en snygg putsat struktur igen. Sprutar man på ett tunt skikt eller hur gör man?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Det finns många olika sätt att putsa på. Man kan slamma, kvasta, spruta eller slätputsa med bräda. Putsspruta kan man hyra. Valet av putsbruk är viktigt för hållbarheten. Man bör välja samma typ av bruk (cement/kalkcement/kalkbruk) som använts tidigare. Om du använder genomfärgat bruk behöver du inte tänka på målning.
Tack för alla råd! Måste bara hitta lite info för hur man utför alla de olika teknikerna. Jag har bara sett hur man putsar tjockare lager.J justusandersson skrev:Det finns många olika sätt att putsa på. Man kan slamma, kvasta, spruta eller slätputsa med bräda. Putsspruta kan man hyra. Valet av putsbruk är viktigt för hållbarheten. Man bör välja samma typ av bruk (cement/kalkcement/kalkbruk) som använts tidigare. Om du använder genomfärgat bruk behöver du inte tänka på målning.
Behöver råd på vad för puts jag kan använda mig av om jag vill ta bort de tunna lagret och enkelt göra om det. Byggmax putsbruk har en kornstorlek upp till 3 mm vilket är väldigt stora stenar. River man av en sådan ytan kommer det bli många fula ränder från alla stora stenar. Deras putsbruk är dock det enda jag känner till så tipsa mig gärna om ett bar bruk men mindre kornstorlek.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Valet av ny ytputs (dess bindemedel) måste göras med hänsyn till vad som finns underst. Om den gamla grundputsen är en kalkcementputs får den nya ytputsen inte vara en cementputs (som är hårdare) utan måste vara en lika mjuk eller mjukare (kalkputs). Byggnadsåret är en viktig parameter. Försök hitta en gammal och erfaren murare som kan ge dig råd om detta.
Japp, så är det. Vårt hus är "putsat" med akrylputs eller organisk puts som det också kallas, och det kan nog bäst beskrivas som sandblandad akrylfärg. Men jag känner inte riktigt igen mig på dina bilder. Inte minst snittytan, som inte ser ut att vara genomfärgad(?)Kenny Lundbäck skrev:
Kan som @justusandersson skriver vara en olycklig kombination med underliggande material. Vad är det för ålder på fasaden och har ytputsen tillkommit senare, eller är det gjort vid samma tillfälle?
Huset är byggt i slutet av 60-talet.
Jag tog lös en del av det yttersta lagret och besökte en målarfirma som trådde det var någon form av akrylfärg då den vad så mjuk och böjbar.
Jag har även varit i kontakt med en bygghandel med kunnig personal som guidade mig till vad jag bör göra. Så det jag kommer göra är att ta bort all akrylfärg/"puts" och sedan renslipa all ytorna från färg. Alla sprickor och skavanker reparerar jag sedan med ett finkornig puts 0-1 mm. Efter det så kommer jag "måla" hela ytan med "dekorationsputs". Dekorationsputs är lättflytande puts som är helt genomfärgad men ändå så pass tjock att den jämnar ut ytan under och därmed ger en snygg finish. Dekorationsputsen kan man dessutom använda som ren puts och fylla ut defekter med.
http://www.heydi.se/produkt.asp?vdaid=186
https://bolist.se/produkt/dekorputs-slamma-heydi-vit-15kg/
Så projektet verkar bli lättare än tänkt
Jag tog lös en del av det yttersta lagret och besökte en målarfirma som trådde det var någon form av akrylfärg då den vad så mjuk och böjbar.
Jag har även varit i kontakt med en bygghandel med kunnig personal som guidade mig till vad jag bör göra. Så det jag kommer göra är att ta bort all akrylfärg/"puts" och sedan renslipa all ytorna från färg. Alla sprickor och skavanker reparerar jag sedan med ett finkornig puts 0-1 mm. Efter det så kommer jag "måla" hela ytan med "dekorationsputs". Dekorationsputs är lättflytande puts som är helt genomfärgad men ändå så pass tjock att den jämnar ut ytan under och därmed ger en snygg finish. Dekorationsputsen kan man dessutom använda som ren puts och fylla ut defekter med.
http://www.heydi.se/produkt.asp?vdaid=186
https://bolist.se/produkt/dekorputs-slamma-heydi-vit-15kg/
Så projektet verkar bli lättare än tänkt
I princip låter det bra, men jag skulle definitivt konsultera en fasadkunnig murare på plats för rätt materialval. Det är som sagt viktigt att välja rätt bruk så att du inte råkar ut för samma sak igen efter några år. Kan inte tänka mig annat än att det finns en och annan skada på stockputsen (utöver små sprickor och skavanker) som också lämpligtvis åtgärdas samtidigt.Kenny Lundbäck skrev:
Vad menar du med att slipa ytorna rena från färg? Är det målat under ytputsen?