Leeten
Leeten: Och mig veterligen, är det målare som gjort det Kan dock inte svara på om förra ägaren köpt färgen o typ"här, måla med detta".
3 svar · 1,2k läst
·
M
muraren2: Då lär du måla alla väggar med silicat, annars syns det rätt så starkt (skillnaden)
11 svar · 5,3k läst
·
Jonatan79
Jonatan79: Går att klyva till enkelt om det inte är så många.
3 svar · 1,5k läst
useless
useless: Risken är att det bara är färgen kvar om några år.
1 svar · 1,3k läst
M
Mjolnir: [citat] Får bli så då! :)
6 svar · 2,3k läst
J
justusandersson: Huvudregeln är att garage inte ska tävla med boningshus om utseendet. Kör med ett enklare utförande, stående eller liggande rakt igenom.
3 svar · 1,2k läst
J
Jensa86: Det andra ser ju inte heller inte helt symetriskt ut så om du är nöjd med det kanske du bara ska låta det vara så? Annars är väl den enda riktiga lösningen att ta bort panelen runt högersidan och sprida ut avstånden lite så fodret kommer i rätt nivå. Dock tror jag att när du väl får samma färg på vägg som foder (förutsatt att båda då ska vara vita) så kommer det nog inte
1 svar · 4,2k läst
·
X
xLnT: [citat] StoLotusan skulle kosta 56:-/m2 för våra ytor. Men det är ju bara färg som för vår del eventuellt ska rollas på då. Vet inte riktigt hur de räknat, men jag misstänker att mängden färg bara är för en strykning, så priset är nog lite missvisande.
6 svar · 5,1k läst
·
harry73
harry73: Puts av teglet och målning av träet. Ta bort växtlighet runt huset och lägga lite singel. Ev nytt rullgräs om det behövs, annars regelbundet klippning och stödså På insidan är det framförallt ytskick, och stöter ni på saker som kan bli dolt fel, är det viktigt att ni åtgärdar det, eller informerar köparen om det
5 svar · 3,5k läst
·
X
xLnT: [citat] Nog för att det är en gammal tråd, men produkterna är ju fortfarande aktuella. Vad menar du med din sista mening, hur friserar de offerten med Cote?
2 svar · 12,1k läst
N
Niklasjenslov: Hej Jag har ett hus som är putsat med weber putssystem, först rödgrund och sedan rivputs. Vid fuktigt väder ser det ut som om rödgrund blöder igenom den vita putsen. Även vid fönstersmygar och där fönsterbläck möter puts blir det rött. Nån som sett något liknande? Mvh //N
0 svar · 3,6k läst
B
bozze4evigt: Saltutfällningar. Stenen har varit fuktig men torkat ut och dragit med sig salter inifrån teglet och ut på ytan
6 svar · 14,3k läst
·
L
Lars01: Tack för svaret! Vi valde 45 mm spikreglar. Vi tror att det ska gå att lösa med panel och beklädnadssten långt senare när allt annat är klart.
2 svar · 3,5k läst
P
Anonymiserad 202214: Hej, är dax att byta ut den slitna träfasaden i mitt tegelhus. Ska börja med den vänstra ”kasetten”, där ska även altandörren bort helt då det ska monteras en ny altandörr ”skjutparti” i den högra ”kasetten” innan det byggs en altan Jag hade tänkt klä med liggande panel typ denna:
0 svar · 1,6k läst
·
S
skarven2: Hur gick det? Visserligen gammal tråd.
3 svar · 2,2k läst
H
Hjulbent: Ca 600kr/m2 är nog ett bra pris, tycker 1000kr/m2 är lite i överkant, ska det byggas ställningar så kanske. fråga flera,kanske du kan krafsa ur fogarna själv
1 svar · 10,8k läst
S
snaeckan: Hej, Märkte nu när jag rörde mig ut på balkongen för första gången i år att putsen har blivit "fläckig" sedan i höstas. Det kan också vara så att jag bara inte lagt märke till det förrän nu, men därför tänkte jag dra en dubbelkoll här och se om det är något jag borde kolla upp! Är det normal att puts ser ut så som det gör i bilden jag bifogat? Det som väckte min oro var
0 svar · 5,0k läst
·
J
Jeaforsberg: Tack får undersöka, återkommer
4 svar · 3,3k läst
·
H
heimlaga: Silikonemulsionsfärger kan ställa till katastrof om man målar ett putsat trähus. Risken är stor att man tvingas byta en massa ruttet trävirke och putsa om hela huset. Ytan blir för tät.
7 svar · 5,9k läst
·
O
Olf Oggler: Ja, som rubriken lyder. Av ren nyfikenhet så undrar jag på vilket kvadratmeterpris man hamnar på för en vanlig murad villafasad. Rödtegel alltså. Jag förstår att det beror på en förfärlig massa saker. I det här fallet är det väl ca 200 kvadratmeter fasad. Då har jag inte räknat bort fönster mm. Är det någon som låtit mura upp en fasad nyligen? Någon som har referensramar?
0 svar · 5,4k läst
J
Josephine79: Tack! Har provat det men det är kanske jag som inte kan funktionerna.. Har liksom ”målat” med pensel ( som för övrigt ser ut som en 3-åring som försökt färgsätta) för att jag inte förstod hur man markerade det område man ville färgsätta. Well..
2 svar · 5,1k läst
Blueline
Blueline: [citat] Fick du något svar på din fråga om att tvätta? Hur gjorde du?
5 svar · 4,0k läst
·
H
Hjulbent: Allt trä mörknar med tiden, bara olika år för olika träslag, gran kommer in mot mörker sakta , fura blir först lätt rödgul och mörknar sedan, detta utan behandling. Kommer att bli svårt med att ha den kulör som du visar, vet du hur gammalt det huset är, kanske 1-2
1 svar · 10,6k läst
·
F
finnemin: Jag bryr mig inte om pengarna direkt. De gamla fönstrena är i dåligt skick. Har gjort sönder ett par och några går inte ens att öppna. Det blåser igenom dem. Har bytt fönster i källaren redan och det gjorde en otrolig skillnad. (de på bilden är fönster som byttes på 90-talet, de kommer sitta kvar)
8 svar · 3,8k läst
·
H
heimlaga: Fast jag tycker att du gott kan riva bort eterniten och tilläggsisolera till exempel 50 mm och brädslå. Om huset verkligen saknar isolering helt? Hur är väggarna uppbyggda? Att tilläggsisolera på insidan leder ofta till fuktskador i äldre hus. Att tilläggsisolera utanpå kvarsittande eternit är varken fukttekniskt vettigt eller civiliserat beteende gentemot framtida renoverare.
2 svar · 1,9k läst
·
Blueline
Blueline: [citat] Ja för det är inget alternativ att fästa i grunden istället?
11 svar · 9,2k läst
·
A
arowe17: [citat] Ja precis, jag har läst på burkarna att det är ca 8 års underhållsintervall på lasyrer. Och precis som du säger så skiljer det enormt i vilket väderstreck fasaden är. Vad jag har förstått så använder man i princip en nästan klar lasyr då man målar om just för att inte få en mörkare panel. Vi kanske ska överväga täcklasyrer om de har generösare underhållsintervall.
5 svar · 4,0k läst
·
Blueline
Blueline: [citat] Hej! Fick du någon klarhet i det? Har samma fenomen, stora mörka partier på putsen när det regnat mot den som försvinner efter ett tag..
4 svar · 3,9k läst
·
P
Personihuset: Tack för hjälpen! Blir nog skära ut och laga, för mycket jobb med det hela annars :)
5 svar · 3,8k läst
·
J
justusandersson: Det var inte avsett som en replik till jojo123 utan som illustration till en färgsättningsfilosofi som jag gillar.
13 svar · 2,2k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.