Om jag köper fabriksgrundad ytterpanel kan jag då måla med vilken färg som helst. Flugger rekommenderar att man ska använda deras olja i 01 serien sen deras grundfärg 02 och sedan deras färg 03. Skulle vilja slippa just grundning då det är ca 400 löpmeter panel som ska målas på bägge sidor sen ett andra lager när ytterpanelen är på plats. Mvh Hobbysson

Du kommer att kunna måla med vilket fabrikat som helst men inte vilken sorts färg som helst utan helst oljehybrid eller akrylat, slamfärg fungerar tex inte, men kolla med leverantören av virket vad dem grundat med, sen är det nog smart att höra vad färgleverantören tycker för att du ska få bästa skydd. Grunden på virket kan ha suttit lite olika länge på virket vilket också kan avgöra lite.

Tack Sommer för ditt svar. Ska kolla med leverantör och färghandlare direkt.

Kolla även vilken tjocklek det är på grundfärgen, och uppge fabrikat typ och tjocklek till den färgleverantör du tänker använda.
Jag fick reda på att en leverantör av panel hade för tunt grundfärglager enligt min färgleverantör. Så jag valde panel från en annan leverantör.

• Gilla
Hobbyson
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.