Spricka i putsad grundmur nära hörn och markyta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vertikal spricka i en putsad grundmur vid ett hörn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
vilken produkt och metod tycker ni funkar bäst då man ska åtgärda sprickor eller skador i putsad grundmur ?

Jag gissar att det saknas armeringsnät i hörnen så som sprickorna ser ut. Jag skulle ha:

1. Knackat bort löst runt sprickorna (om det blir stora sår, fyll med finbetong)
2. Montera svetsat armeringsnät
3. Putsa upp med B bruk

Tyvärr är det förmodligen så att du måste putsa upp hela sokeln om du vill att resultatet ska bli prefekt (osynligt). Om du bara fixar områdena kring de existerande sprickorna så är risken stor att du ska upprepa arbetet i andra hörn och vinklar om en eller ett par år.

• Gilla
MrMinkhe
  • Laddar…
B barkisar skrev:
Jag gissar att det saknas armeringsnät i hörnen så som sprickorna ser ut. Jag skulle ha:

1. Knackat bort löst runt sprickorna (om det blir stora sår, fyll med finbetong)
2. Montera svetsat armeringsnät
3. Putsa upp med B bruk

Tyvärr är det förmodligen så att du måste putsa upp hela sokeln om du vill att resultatet ska bli prefekt (osynligt). Om du bara fixar områdena kring de existerande sprickorna så är risken stor att du ska upprepa arbetet i andra hörn och vinklar om en eller ett par år.
Tack för ditt svar !!

Muren är armerad men det finns inget nät under putsen då vi har putsat rakt på lecan. Muren ska målas efteråt så det gör inget om det blir några skiftningar i nyans eller struktur. Funderar dock över putsbruk B, funkar det att putsa tunna lager med eller måste man knacka bort så man får lagt på minst en 5-10mm tjockt ?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.