Höghus
Höghus: Jag köpte en Wagner 350 och använde den när jag gjorde iordning köket. + Kul! , Fort & Bra. - Dryg rengöring, penseltvätt rekommenderas Måla smågrejor, Det behövs 1l färg bara för att fylla pump och slang För mig var inte täckning så noga eftersom köket var urblåst. Målarfilt på golvet rekommenderas, inte papp eller plast. Ikeas billiga istoppstäcken funkar bra. Jag tror det
6 svar · 3,2k läst
H
Harald Blåtumme: Personligen tycker jag det kan bli mycket snyggt, har använt vanlig vit matt silikatfärg som målats på en rätt grovputsad yta där jag gått på med kalkkvast i ett bågmönster som ger en del rustik struktur och liv åt källarväggarna. Blev även snygg behandling av en källaryttervägg som var i mexitegel, man kanske kan likna det vid "säckaskurning"? Smaken är som baken givetvis.
3 svar · 2,3k läst
KajjanL
KajjanL: Testar snickerispackel. Det har jag hemma. Tack!
2 svar · 1,2k läst
·
KajjanL
KajjanL: [citat] Haha, ja så tokigt det kan bli. Råkade bli två inlägg, en med bild och en utan. Så går det när man är för snabb på knappen och sen gick det inte att ta bort inlägget. Här kommer bild i alla fall.
6 svar · 1,1k läst
·
N
NA_Seal: Hej igen, nu är väven (och masoniten den satt på) nere, så här ser det ut nu. Följande frågor har vi nu; 1. De brädor som ser lite gråa ut här. Är det något att oroa sig för? Allt verkar torrt och fint. Bör de bytas ut? 2. Är det för smått med reglar 25*48? Typ dessa https://www.k-rauta.se/produkt/lakt-25x48-lpm-g4-2-obehandlad/7040437506099 ? 3. Fäster jag reglarna direkt i
3 svar · 2,2k läst
·
I
IbA3: Ja det var ju verkligen rätt metod, tack för tips! :)
6 svar · 2,4k läst
Vibbevictorsson
Vibbevictorsson: Hej byggahus, Renoverar i hallen och plockade då bort listen som satt runt hörnet. Tidigare ägaren hade satt 3 vanliga brädor som bildade ett U vilket var rätt fult. Tänkte fylla upp vägg och hål med gipsputs men funderar på hur jag ska göra i hörnen? Hörnet till hallen går det att sätta en armerad hörnlist och spackla in men blir inte så snyggt till köket.
0 svar · 1,5k läst
·
Per-Fredrik Larsson
Per-Fredrik Larsson: Hej! Tyvärr fick vi inte tag på tapeten . Den blå tror jag fanns i produktion när vi letade. Vi ringde runt till massa färg och tapet butiker och bad om hjälp. Alla var väldigt hjälpsamma. Vår målare gjorde ett försök också men tyvärr gick den inte att få tag på längre. Som tur var hade dock en rulle kvar på vinden som täckte våra behov, nästan. Resten blev pärlspont. Lycka
2 svar · 2,3k läst
·
BirgitS
BirgitS: När det gäller målningen så har jag för mig att i någon av trådarna om att måla våtrumsmatta har det föreslagits att man ovanpå målningen har ett lager epoxi för att bli mer slitagetåligt.
2 svar · 4,8k läst
·
R
Robert-san01: Köpte en av den fasta modellen. Funkar kasst med spackel. Skulle säga att den kanske funkar till gips och mur/putsbruk. +1 på en sida åt gången.
2 svar · 7,0k läst
N
nybyggarn3: [citat] Om du tänker fixa taket själv vore det ju dumt att kosta på en målare. Förklara att du inte är nöjd och att resultatet behöver bli bättre.
1 svar · 2,3k läst
·
Kneppe
Kneppe: Hej, Har sett Tec7 eller motsvarande MS-polymer rekommenderas som bra alternativ till bl.a. våtrumssilikon. En fördel med silikon, som jag ser det, är att det är ganska lätt att ta bort när det börjar bli gammalt och fult. Gäller det samma för Tec7? Är lite sugen på att testa nästa gång, men vill inte göra bort mig och foga med något som inte går att få bort med mindre än att
0 svar · 2,7k läst
T
Tokbyggarn: [citat] Tack för svaret! Jag får väl prova att måla helt enkelt och se hur det blir.
2 svar · 3,3k läst
·
J
justusandersson: Det finns ockragul slamfärg.
3 svar · 1,7k läst
Henkan Sundberg
Henkan Sundberg: Jag hade satt 13 mm gips alla dagar i veckan. Lite tyngre än renoveringsgips men stabilare att jobba med tycker jag.
1 svar · 2,0k läst
·
N
nybyggarn3: Köp eller hyr en dyckertpistol.
9 svar · 4,6k läst
·
T
Tompafix: [citat] Jaha, trodde du skulle måla snickerier Måla vått i vått så att säga. Kör med något släpljus så ser du eventuella fel redan när du applicerar färgen.
15 svar · 8,7k läst
LennartLampa
LennartLampa: [citat] tänker du där man skruvar? gott då kör jag på här! tack för svar :)
2 svar · 2,1k läst
·
J
JoMaV: [citat] Panelgrunden ska väl kunna stå emot kvist precis som andra liknande varianter. Tyvärr så fungerar det inte alltid ändå, särskilt på nytt virke. Jag använde panelgrunden i vårt gamla hus och det blödde inte igenom på kvistarna. Dock tycker jag det finns bättre spärrfärger.
6 svar · 2,4k läst
·
B
Bemi: [citat] Hej får man fråga vilken tjocklek på plywood skivan? Jag har en spännvid på 170 cm då jag har tänkt bygga något liknande, vill gärna veta vilken tjockleken på din, tack
6 svar · 34,9k läst
·
Svennebananen
Svennebananen: Tack!
4 svar · 8,8k läst
·
T
tergo: tvätta rent- spackla ev skador-måla
1 svar · 4,5k läst
leby
leby: Bara att skära. Tapet i lod med fodret.
3 svar · 3,3k läst
·
J
joksi: [citat] Där ser man...Ja jag har ju ingen aning.de enda jag kan säga är att jag kunde suga upp lite av de med hushållspapper och att de ju har runnit ... och på samma vägg 3 m bort har jag en stor tavla men bakom den finns inget alls
6 svar · 2,9k läst
·
T
Trimjohan: [citat] Jo det är källare men huvudingången till huset. Det har varit murare innan och putsat väggen men något har gått fel. Tack jag ska kolla in ardex 828
4 svar · 2,2k läst
·
1977bjorn
1977bjorn: D går nog jättebra med cascos. Hade målare här en gång som använde den på mina gamla strukturtapets-väggar
1 svar · 3,4k läst
Janus82
Janus82: Allt glasfiberdamm kan potentiellt ge klåda så jag brukar vara så noga som möjligt med att dammsuga upp och se till att inget damm kommer ut dit där jag inte vill ha det. Men det som sagt inte giftigt utan bara obehagligt så ni behöver inte vara rädda.
7 svar · 10,1k läst
M
mattoys: Har använt Jotun vattenbaserade Häftgrund tycker inte den luckar så mycket. Stäng upp till resten av huset och tejpa runt dörren så det blir tätt. Ventilera sedan källaren efter/när ni målar. Däremot Jotun Lacknaftabaserade Häftgrund luktar mer.
1 svar · 2,4k läst
Karlia
Karlia: Hur har det gått? När jag målade om en byrå (röd/svart) så var det stört omöjligt att få den röda färgen att täcka. Trots 8 lager efter grund. Jag reklamerade färgen, köpte annat fabrikat - då räckte det med 2 lager.
7 svar · 4,7k läst
N
Nyfiknast: [citat] Jag skulle slipat om för att få "en vacker infärgning" Står t.ex på osmo 3041 natur burken att man först använder den pigmenterade hårdvaxoljan och sen den opigmenterade. Önskar man mer pigment så kan man lägga 2 lager med den pigmenterade hårdvaxoljan. Är det redan lagt ett lager opigmenterad hårdvaxoljan och du lägger ett lager pigmenterad ovanpå så är det inte alls
2 svar · 7,1k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.