Färg, Måla & Tapetsera
OmpaOmpaa: Aha, då är jag med. Då kanske jag hinner svara på frågan själv någon gång framöver :). Gipsbruk är bara på innerväggar, ytterväggarna är nyputsade och fina. Gjorde en väldigt gedigen dränering i vintras så det är praktiskt taget torrt i källaren (samma fukthalt som övriga våningsplan), har och testat att tejpa plast på olika delar av golvet och ingen kondens alls just nu.
2hjul: Hej Har någon testat denna färg när ni har målat om erat plåttak?, Hur håller den sig efter några år? Är det en färg att satsa på ? Tacksam för svar MVH Tomas
Winsplit: Hej, Har kolfiberförstärkning av bjälklaget i taket som behöver spacklas över. Frågan är hur jag skall få spacklet att fästa bra på kolfibern? Har testat med vanligt väggspackel och det fäster ganska bra, men vill att det skall fästa ännu bättre. Ett alternativ är att använda epoxy-spackel med mikroglasballonger (lättviktsspackel). Men vill helst kunna använda ett vanligt
Janus82: Jag skär aldrig tapeten när jag kommer till hörn! Självklart kommer tapeten börja skeva något eftersom nästan inga hörn är exakt raka men det ordnar sig så fort man kommer till ett fönster eller en dörr och får så korta tapetbitar att man kan räta upp tapeten till lod igen. Om man råkar ha ett extremt snett och vint hus så får man kanske överväga att skära i hörnen men då
Christian4567: Tack för alla svar! Finns det något märke av Gipsputs/Gipsbruk ni kan rekommendera?
Jonas.eriksson.704: Satte renoveringstapet från bolist på vävtapet från 70-talet, det sög rätt mycket vävlim men har suttit uppe 2 år nu utan problem. Målade på renoveringstapeten efteråt och är nöjd!
Rolle85: Min fru vill ha spegelpanel på väggen i hallen. Men idag sitter där fejktegel som är typ 2cm tjock. Väggen bakom teglet är av betong med gips på. Hur hade ni tagit bort teglet? [bild]
Stefan N: Skulle säga stt du har spånskiva och inte masonit, men gipsa den alla dagar i veckan.
Nybemi: Hej! Renoverar i ett förråd i källaren. Tidigare har det suttit takskivor limmade mot betonggbjälklaget. Dessa har helt eller delvis släppt från taket och nu plockats ned. Det blir ju såklart limrester kvar nu när skivorna är nedplockade. Frågan är om det är möjligt att stryka några lager takfärg direkt eller om det är ogjort med limrester i taket? Mvh
havskatt: Upptäckte en spricka i taket i ett sovrum och pillade bort lite målarfärg för att se om själva taket spruckit men det hade det inte. Utan det är färgen som "hängde löst" på detta ställe. Taket är fint i övriga rummet (och lägenheten) så vill helst laga på detta ställe bara, men hur gör jag? Ska man spackla och sedan slipa och måla eller ska man slipa ner färgkanterna först?
Oldboy: Gissar att taket inte är lackat. Om det är lackat så kan det vara vad som (vattenbaserat, alkydbaserat eller linoljebaserat). Om det är lackat så är det troligtvis vanlig ofärgad klarlack. Gran och fur mörknar med åren om det är ljusexponerat. Den ljusa randen under gamla väggen är så som det såg ut när det var nytt. Vill ni försöka maskera randen så är det bara att labba med
Utdelning: [citat] Jag tycker fönsterfärgen kan vara lite segare än snickerifärgen. Men visst blir den mer slitstark
BirgitS: Befintlig tapet verkar ha en struktur och den strukturen kommer att märkas om du bara tapetserar ovanpå och ett lager (spärr)färg emellan kommer inte att påverka det. Vill du inte att nuvarande struktur ska märkas så tror jag att du måste spackla eller använda en mycket bra renoveringstapet. Vill du vara säker så kan du ju alltid prova att sätta upp en liten bit tapet bakom någon
Stefan N: Spånskiva är det risk även med pappremsa, det är inget idealiskt underlag.
AndersS: Vad ska du göra efter att bården är borttagen? Det kommer att finnas en "bård" kvar på väggen om du får bort den som sitter där idag.
Simon Hellsten: [citat] Nej jag hade skapat bågen ner till trärent. Därefter grundoljan och sist snickerifärgen.
Lechuza: [citat] Ah okej då e jag med. Hur stor blir glipan? Jag grundar alltid en liknande kulör som tapet innan uppsättning. Buktar väggen som du säger kan man inget göra, försöka pressa ihop skarvarna med fingrarna men de lär dra ihop sig när de torkar. Har man då en grundfärg under tapeten syns de mindre annars inget att göra åt
Kask3n: Är det någon som har en susning hur detta fenomen har uppkommit? Hittade en akrylat färg burk från de gamla ägarna som jag målade de vita brädorna med på altan nu i sommar. Över liggaren är av tryckimpregnerat virke. Se bild. Ser ju för jävligt ut men innan man målar om vill man ju veta hur det kan ha kommit dit. Altanen byggdes om förra sommaren. Är det urlakning från det
start79: Har kört två varv nu och det rödbruna "färgar" tyvärr igenom färgen. Osäker om det blev någon skillnad på första och andra varvet. Är det dödfött att måla ett eller två varv till eller är det bara att köra och hoppas på det bästa.
fribygg: [citat] Då är det halvoljning och linoljefärg som är det bästa till din bänk.
MartinEricsson1: Som jag befarade då alltså. Det är grundat 1x och 2x täckfärg. Med facit i hand misstänker jag att jag skulle grundat ytterligare en gång pga att spacklet sög som inget annat.
cpalm: Testa Olfa:s skrapa, XSR-300 eller -600, gärna med de långa bladen. Tillräckligt billig för att göra ett försök även om det inte funkar bra. Vi har efter att ha utvärderat ett antal metoder för att få bort akrylputs från kalkputs landat i att torrskrapning med denna skrapa är överlägset enklast, snabbast och mest effektivt, och som en bonus dessutom klart billigast.
Bo arnold: Grunda alltid innan spackling använd sen ett riktigt snickerispackel inte väggspackel sandspackel
Minsaga: [citat] Tack, då tror jag vi bara hoppar över det där med målartvätt :)
hampasnöret: [citat] Kort uppdatering: Så här en dryg månad efter är alla gula fläckar borta. Skönt! Livet går vidare ;-) [bild]
hampasnöret: [citat] Kort svar, nåja, men väldigt välbeskrivet: https://www.byggahus.se/forum/threads/resultat-av-malning-pa-vatrumsmatta-plastmatta-min-guide.384397/ Lycka till och posta gärna bild på resultatet!