C
Challe777: till slut blev det rättvänt och rättsågat :)
7 svar · 3,7k läst
·
K
Anonymiserad 182623: Jag har gått över till rödtjära. Har fått för mig att det håller bättre. Vet inte varför jag skriver detta..
1 svar · 2,2k läst
P-plats
P-plats: Alcro Servalac Finess är en förvånansvärt bra vattenbaserad färg som jag gillar skarpt men är lite dyr. https://alcro.se/produkter/servalac-finess-lackfarg-halvblank Vill du ha en lösningsmedelbaserad färg så är Teknos Futura helt underbar och flyter ut som man önskar att en färg ska göra. https://www.teknos.com/sv-SE/produkter/futura-90 Båda finns i olika glanser...
2 svar · 2,5k läst
P
Petrus1979: Har fogat fasaden utomhus med Tech7, grundat och slutstrykt med Alcro Bestå. Nu några månader senare har färgen där jag fogat grånat. Detta är tydligen ett erkänt problem och beror på att mjukgörare i fogen reagerar med färgen vilket ger missfärgningen. Problem kan avhjälpas att man målar med plåttaksfärg över fogen, sedan grund och slutstrykningsfärg. Plåttaksfärgen spärrar
0 svar · 1,4k läst
T
T0bb3tr0llkarl: Vilken snabb respons av alla, har aldrig skrivit här förr men varit medlem i många år!!
7 svar · 4,1k läst
C
Caroline f: [citat] Det stämmer, kan man säga trapphuset gör att taket är lite sänkt och "trycker ner" hallen lite.
9 svar · 2,5k läst
·
T
toolman77: Kanyl och tapetklister. Spruta in där det släppt och limma tillbaka.
3 svar · 982 läst
·
Faltytowers
Faltytowers: [citat] ok, vi kolla med tillverkaren vilka blandningar som funkar. Tack!!
8 svar · 849 läst
Faltytowers
Faltytowers: [citat] Haha trodde inte den skickades iväg : ) Skrev en ny mera rätt fråga..
2 svar · 1,2k läst
S
Anonymiserad 182623: Köp en billig oljefärg på rusta och måla på. Då spörsmålet du. Det är giftigt att andas in så använd skydd och ventilera. Var inte i rummet på några dagar.
15 svar · 7,5k läst
·
B
Bobofix: Har haft en målare som spacklat och målat men efteråt har det blivit porer i väggen. Han kom förbi och fixade porerna men nu ett par dagar senare ser jag var han har bättringsmålat. Det är ljusare fyrkanter. Funderar på om han haft en "smutsig" roller, inte blandat färgen ordentligt eller något annat. Det är smågrejer så jag funderar på att måla över det själv men undrar hur jag
0 svar · 2,5k läst
W
Wh00p: [citat] Grymt -tack för hjälpen!
4 svar · 2,1k läst
·
missBodin
missBodin: [citat] [citat] Hur ser trappan ut idag? Är den fortfarande lika fin?
39 svar · 161,0k läst
·
Binh Tran
Binh Tran: Tack för tips, jag har remsat alla skarvar med spackeltejp, slipat utan, spärrmålat, spacklat 2 lager av medelspackel, grundmålat sen målat 2 lager vanlig väggfärg, det blev bra och hoppas att det håller länge
7 svar · 5,4k läst
·
E
Emil Wahlin: [citat] ok! Tack!
4 svar · 1,7k läst
·
LoweW
LoweW: [citat] Ska kolla upp alla du nämnde, tack!
5 svar · 2,4k läst
·
E
Edlunn: Tapetklister
1 svar · 953 läst
M
Mjolnir: [citat] Troligtvis den enkla förklaringen.
5 svar · 2,5k läst
B
BAv11: Ja det är definitivt en smaksak :) Det röda känns lite mer klassisk i varje fall. Vi söker något lite modernare som även smälter väl ihop med berget på baksidan av huset. Men om det nu blir ljusgrått tak, så kanske det är trevligt med en varm nyans ifall fasaden målas i s0500… det är detta som är så svårt att avgöra på förhand.
5 svar · 1,4k läst
·
Y
yehor: Av en slump upptäckte jag ett nytt verktyg som heter "flat box" som används främst för att spackla gipsskarvar. Är detta något som finns på den svenska marknaden, vad heter den issåfall? Någon som har erfarenhet av att använda en, såg väldigt enkelt ut på klippen jag sett? [bild]
0 svar · 1,2k läst
raveper
raveper: Det är väl bara dra i lite nytt spackel om det blir märken.
22 svar · 25,0k läst
·
N
neo11: Är den tidigare färgen inte diffusionsöppen, så är det ju ingen vinst att måla med silikat utanpå. Dock fäster det ju bra på dom flesta färger.
3 svar · 3,4k läst
LoweW
LoweW: Var du nöjd med målarfilten från Byggmax?
2 svar · 1,8k läst
ErikGav
ErikGav: Hej! Hittade detta gråa bakom fem lager tapet i ett hus från 1954. Sitter ordentligt hårt. Någon som vet vad det är?
0 svar · 1,3k läst
·
garvin
garvin: Målartvätt sen spärrfärg .
8 svar · 3,4k läst
1977bjorn
1977bjorn: Hej, Jag refererar till mitt svar i denna tråd: https://www.byggahus.se/forum/threads/traeslag-med-gra-faerg.431449/#post-4424253
1 svar · 1,4k läst
I
Interista88: För den funkar dåligt:rofl: den ska förhindra blåsbindning. Det gör den extremt dåligt. Vi upplever det som att den inte sugs in i tapeten utan ligger bara ovanpå. Sigma Primer som vi tycker funkar bäst (dock dyyyr) sugs in o gör underlaget ganska hårt. Vi kör också en del med våtrumsgrund som spärr, funkar även det bra. Men har den funkat för dig så grattis.:D Jag vägrar
14 svar · 3,1k läst
C
Champisjessa: Min ytterdörr som är vit, och har en blank yta, har gulnat och blivit repig. Jag skulle behöva måla om den...men hur gör jag? Förarbete? Vilken typ av färg? Pensel eller roller? Mvh jessica
0 svar · 2,2k läst
Jiji
Jiji: Spackel som du duttar med ihopknyklat papper eller liknande för att få rätt struktur.
3 svar · 1,9k läst
·
prototypen
prototypen: Vad tror du om att rocka loss med slägga och sedan sätta ny gips? Massa pyssel att få loss reglarna och sedan lappa igen skadorna och det blir aldrig lika bra som ny gipsskiva. Protte
3 svar · 1,9k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.