Hej!

vilken färgspruta är absolut bäst för hemmasnickaren?

Den ska klara att måla följande:

Innerdörrar, fönster , väggar, ( furupanel ) och tak. Vi pratar om totalt kanske 130 kvm som ska målas om inomhus.

Har även en furutrappa som behöver målas.

Är det värt att införskaffa en färgspruta om göra det själv eller ska jag låta målaren fixa?

Vi inskaffade en Wagner Flexio 950 i somras har har gjort samma resa med vårt 70-tals hus. Den fungerar fint, men man får räkna med en timmes rengöring efter varje måleri-pass.

AndreasLarsson89 AndreasLarsson89 skrev:
Vi inskaffade en Wagner Flexio 950 i somras har har gjort samma resa med vårt 70-tals hus. Den fungerar fint, men man får räkna med en timmes rengöring efter varje måleri-pass.
ja du tänker själva sprutan?
Hur har du upplevt resultatet kontra med roller?
Körde du trappan då med?
70-tals hus har sin charm men kan bli lite för mycket att detta trä inplocka varianter överallt

LennartLampa LennartLampa skrev:
ja du tänker själva sprutan?
Hur har du upplevt resultatet kontra med roller?
Körde du trappan då med?
70-tals hus har sin charm men kan bli lite för mycket att detta trä inplocka varianter överallt
Bättre och jämnare resultat. Speciellt med tanke på att det går snabbare också! Med roller så blir det lite struktur på gott och ont.

Trappan har vi inte börjat med än, men tror det kan gå bra. Rekommenderar flera tunna skikt för att undvika att det rinner färg.

AndreasLarsson89 AndreasLarsson89 skrev:
Bättre och jämnare resultat. Speciellt med tanke på att det går snabbare också! Med roller så blir det lite struktur på gott och ont.

Trappan har vi inte börjat med än, men tror det kan gå bra. Rekommenderar flera tunna skikt för att undvika att det rinner färg.
Tack!
Hur mycket har du målat ungefär och hur lång tid har det tagit?

fick precis tillbaka offerten från målarfirman och som allt annat så kokas det ner till om det är värt det tidsmässigt. Sen såklart att det blir snyggt då såklart!

LennartLampa LennartLampa skrev:
Tack!
Hur mycket har du målat ungefär och hur lång tid har det tagit?

fick precis tillbaka offerten från målarfirman och som allt annat så kokas det ner till om det är värt det tidsmässigt. Sen såklart att det blir snyggt då såklart!
100m2 panelttak tog 5h att måla. Totalt blev det 3 lager spärrgrund med en veckas torktid. Lackfärgen målade vi förhand och det tog säkert 3 gånger så lång tid. Så totalt tog det ju 4 veckor att få det klart!

Men färgen yr överallt så man får plasta och pappa in mycket

Jag köpte en Wagner 350 och använde den när jag gjorde iordning köket.
+
Kul! , Fort & Bra.
-
Dryg rengöring, penseltvätt rekommenderas
Måla smågrejor, Det behövs 1l färg bara för att fylla pump och slang

För mig var inte täckning så noga eftersom köket var urblåst. Målarfilt på golvet rekommenderas, inte papp eller plast. Ikeas billiga istoppstäcken funkar bra.

Jag tror det är svårt att hitta en spruta som funkar bra för både småpill som att måla fönster och hela väggar. Det skulle bli ett väldigt slöseri med färg om jag maskade fönstren och målade med min spruta.
Och måla väggar och tak med en liten spruta som passar till fönster skulle bli frustrerande långsamt.
Jag är inne på att köpa en liten spruta för småjobb som komplement.

/Höghus

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.