Jag håller på att måla ett dörrfoder på en ytterdörr men bara den del som är inomhus. Fodret var brunt och trist och nu målar jag det vitt. Efter 7 lager färg så är det fortfarande inte vitt. Närmast svagt gulbrunt. Fodret suger i sig kopiösa mängder färg och det verkar inte bli bättre fast jag målat många lager. Vad gör jag åt detta? Färgen jag använder är beckers living 502.

https://www.k-rauta.se/produkt/lackfärg-beckers-living-halv-b-502-0-75l/7311237003812?gclid=EAIaIQobChMI5M_Hqbe48wIViNOyCh0YcwFOEAQYAiABEgIYPfD_BwE

E Elnovis skrev:
Jag håller på att måla ett dörrfoder på en ytterdörr men bara den del som är inomhus. Fodret var brunt och trist och nu målar jag det vitt. Efter 7 lager färg så är det fortfarande inte vitt. Närmast svagt gulbrunt. Fodret suger i sig kopiösa mängder färg och det verkar inte bli bättre fast jag målat många lager. Vad gör jag åt detta? Färgen jag använder är beckers living 502.

[länk]
Du behöver säkert en spärrgrund, låter som att gamla färgen löses upp av den nya och blandar sig.

• Gilla
tergo
  • Laddar…
Täckfärg först och sedan annan färg?

• Gilla
U72
  • Laddar…
R Riverground skrev:
Täckfärg först och sedan annan färg?
Nja, kan ju avsluta med ett lager täckfärg också, svårt att ångra de tidigare varven.

• Gilla
Moa. och 1 till
  • Laddar…
Tack så mycket för tipsen. Ska kolla om jag hittar en täckfärg.

E Elnovis skrev:
Tack så mycket för tipsen. Ska kolla om jag hittar en täckfärg.
Färgen du målat med nu är en täckfärg. Mitt tips är att prova måla ett varv med en spärrgrund, och sedan avsluta med ett eller två lager av lackfärgen du använt tidigare för att få rätt finish.

• Gilla
garvin
  • Laddar…
Färgen är ju antikvit "502" och är således inte kritvit.
Antikvit är bruten mot gul och kallas väl även för Stockholmsvit har jag för mig.
Jag köpte en antikvit färg en gång och blev besviken när det såg ut som det gör i inrökta lägenheter, dvs en gul nyans på allt.

Karlia
Hur har det gått? När jag målade om en byrå (röd/svart) så var det stört omöjligt att få den röda färgen att täcka. Trots 8 lager efter grund. Jag reklamerade färgen, köpte annat fabrikat - då räckte det med 2 lager.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.