Oldis
Oldis: [citat] Själv har jag efter ett par tak med pärlspont satta på det viset istället köpt färdigmålat från Norrlands trä, upplever att det både blir bättre, snyggare och går snabbare. De jag färdigstrykt på plats, med Jotun Lady, har jag dels haft mycket jobb med kvistlackning, grundning, förstastrykning och sedan färdigstrykning, dels haft problem med att träet krymper mycket och
4 svar · 2,6k läst
N
Nizztos: Tack, Nu har jag bättre koll. Mitt misstag var tydlgen att tro att man gjorde skillnad på inomhus och utomhus men verkar som färg för metall sorterar under utomhus oavsett användningsområde.
7 svar · 4,3k läst
B
BosseHansson: Vad för typ av list? Sättlim kan ju fungera om den inte är allt för krokig.
4 svar · 2,8k läst
J
justusandersson: Körsbärsträ är som allt fruktträ, hårt och färggrannt i sig. Jag har mest oljat körsbärsträ men det är klart att du kan måla det med linoljefärg.
1 svar · 2,0k läst
P
peveko: [citat] Eller hur! Med lite tur kanske TS får ett automejl från byggahus om att tråden är aktiv igen. :)
31 svar · 5,9k läst
A
arvid53: Har en väldigt bra utegrupp av märket grythyttan, det tråkiga med denna är att den måste slipas och oljas flera ggr. om året för den skall vara fin, annars blir ekbrädorna mörka o fula. Undrar om det kan vara ett sätt att slipa gruppen och sedan behandla den med typ båtlack, då helst matt om det finns? Eller vad göra?
0 svar · 1,2k läst
Stefflo
Stefflo: [citat] kalas, då blir det den lösningen
4 svar · 1,4k läst
T
Tompafix: [citat] Jag hade bara tvättat väggen om den var flottig eller väldigt smutsig. En renoveringstapet döljer mönstret i glasfibertapeten men sväljer inga stora skavanker. Dessa behöver slätas ut med lite spackel. Snåla inte på limmet då detta hjälper till att släta ut.
3 svar · 1,0k läst
·
H
Henke70: [citat] Kan man köra med renoveringstapet över omlottskarvarna också? Ska man förlimma den innan man tapetserar?
3 svar · 1,9k läst
M
MrTenere: Jag ska måla/fräsha upp mitt källargolv, någon som har råd eller förslag vilken färg jag ska använda?
0 svar · 894 läst
·
A
Andreas12345: Gammal tråd. Hur som helst så lyssnade jag på Husesyn på P1 häromdagen. Handlade om nybyggen i gammal stil. Där sprutmålade man linoljefärg, men man gick inte in på hur. Reagerade dock på att de sa att torktiden bara var 8 timmar, så kanske var någon modifierad färg.
8 svar · 17,4k läst
G
Anonymiserad 122206: Borde inte LA Seal funka också, om det är fönster?
3 svar · 3,2k läst
Bjor
Bjor: [citat] Linoljefärg och äggoljetempera fungerar bra på metall. Men ska man mål ute med linoljefärg på mettal så grunda med pigmentet järnmönja först. Ska själv måla om mitt kylskåp och frys med åggoljetämpra nu till helgen. Dom är standard vit som dom flesta är, och det är så fult.
19 svar · 15,6k läst
H
hot rod Kjelle: Hej, nu behöver jag desperat lite tips. Jag färdigställde våran matkällare i våras (ett litet hörnrum i källaren) putsade betong & lecaväggar, betonggolv/klinker, golvbrunn, silikatfärg på väggarna, ingen ventilation. Det har funkat kanonbra tills för några veckor sedan då det började lukta lite unket (åt ruttet-hållet) :-( och sen har det bara blivit värre så nu luktar det
0 svar · 2,9k läst
I
Ingmarpal: Försökte måla på tapet, blev misslyckat, så nu har jag rivit ner tapeten och underlaget är masonit. Kan någon vänlig själ berätta vad jag gör nu? Jag har alltså tänkt mig målade väggar.. men kan man måla direkt på masonit en? Eller sätta upp renoveringstapet först och sedan måla? Och hur gör man med skarvarna? Och spelar det någon roll vilken färg man använder? Många
0 svar · 2,7k läst
M
MartinEricsson1: [citat] Tack för svaret! Läste mig till att det kan vara limfärg, men provade ändå att måla och änsålänge ser det fint ut. Har dock förstått att färgsläppet kan ske långt senare. Håller tummar och tår.
2 svar · 1,9k läst
S
senap: Jag tejpar med pakettejp, vanlig kontorstejp eller t.ex. eltejp. Först en bit över hålet som viks ned på båda sidor som man sedan pressar ihopa. Därefter ett par varv runt pipen så att den första tejpen inte trillar av. Skulle det trots allt bli stopp så kan man ta något spetsigt (t.ex. stort spik, blompinne) och trycka ut klumpen baklänges (efter man har skruvat av pipen förstås).
6 svar · 4,7k läst
·
S
Stegalos: hur menar du klisterfärg? alltså att de inte tvättade i så fall?
2 svar · 3,3k läst
R
Rolle85: Gipsat o klart. Tack
6 svar · 4,7k läst
·
KnockOnWood
KnockOnWood: [citat] Tack för tipset, men huset/fastigheten är såld och vi flyttade därifrån 15 feb i år. Och köparna har vitmålat alla panelväggar med riktig vitfärg.
27 svar · 35,0k läst
K
kallekula.14: [citat] Nej, jag är ledsen kompis, kommer inte ihåg. Var några år sedan, men blev jätte nöjd med resultatet. Hade frågat i färgaffären om jag var du.
4 svar · 6,8k läst
hoffret
hoffret: Jag var tvungen att slita ner ett tätskikt en gång pga fel montering, det var Centro’s foliesystem. Fick med mig gipsens yttersta skikt kartong, men prime’ade den ytan noggrant och satte sen nytt tätskikt på rätt sätt.. Funkade fint!
1 svar · 1,1k läst
Marlen Eskilsson
Marlen Eskilsson: Det är bra att välja en färg som är avtorkningsbar till köket. Frågade i färgaffären och de sa "till köket ska ni välja den här". Vad färgen som är avtorkningsbar heter varierar från märke till märke, men det brukar stå i produktbeskrivningen.
1 svar · 1,9k läst
Bo arnold
Bo arnold: Jag tror inte man rollade limfärg man strök nog med en stor pensel jag såg min far göra detta för sextio år sedan borsten piskades i färgen. En vanlig lite grövre borste med kort skaft har inte gjort någon sådan målning själv.
5 svar · 3,3k läst
·
G
Gshock: Nu är nästan all gammal tapet borta! Vi har som ni ser på bilderna tretex på innerväggar och betong på ytterväggar med ca 10mm tjock puts. På tretexvöggarna har vi tänkt limma på renoveringstapet (flugger fiona) och sedan tapetsera eller måla. Vi undrar hur man går tillväga på de putsade väggarna. Kan man även på dessa väggar limma renoveringstapet och sedan måla/tapetsera
18 svar · 13,4k läst
·
J
JP500: Vi har köpt helt nya dörrkarmar men var tvungna att borra flera nya hål i dem (satt armeringsjärn mm på olyckliga ställen i dörröppningen) för att kunna skruva fast dem. I samband med borrande blev det vissa små skador på karmarna och nu funderar jag på hur jag bäst ska få dem att se snygga och hela ut igen. Det är tre, fyra ställen med märken som kanske är 0,5 cm x 1cm i
0 svar · 2,3k läst
Appendix
Appendix: Renoveringsgips och spackla på det är det snabba sättet. Annars i med köra med stålborste för att få bort det lösa och sen gipsbruk i de större hålen sen spackla på det.
1 svar · 1,5k läst
·
T
Tiger79: Det ska bara bli en liten rundning. Som tidigare sagts lägge en sträng som sedan dras ut med fingret.
8 svar · 14,3k läst
Höghus
Höghus: [citat] Spackel och en blomspruta med vatten och det går plättlätt att fästa pappersremsan. /Höghus
3 svar · 3,9k läst
·
D
datja: Rustas färg är bra bland de dåliga. Men det kommer ändå att krävas minst en extra strykning. Jag fick en dum snålattack och använde Nyans på ett innertak i höstas. Efter tre strykningar tog burken slut men man såg fortfarande spackelskuggor så jag köpte en märkesfärg till fjärde strykningen. Och detta gäller takfärg, den enklaste av alla färger. Det är helt enkelt för mycket
3 svar · 4,3k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.