Har ett bord som jag sedan tidigare har behandlat med Hedins ofärgade hårdvaxolja. Om jag skulle vilja färga bordet med en pigmenterad hårdvaxolja, Herdins, Osmo etc., behöver jag slipa bort nuvarande lager vaxolja för en vacker infärgning eller går det bra att köra på den redan vaxoljade ytan?

Hur djupt sätter sig en pigmenterad vaxolja om jag ångrar mig eller om resultatet blir dåligt? Räcker det med en vanlig vända med slipmaskinen eller sätter sig pigmenteringen djupare?

Jag har oljat om ett bord som hade osmo hårdvaxolja på sig med osmo hårvaxolja svart. Det har gått mycket bra eftersom den lägger sig på och verkar inte behöva tränga in

M M_H skrev:
Har ett bord som jag sedan tidigare har behandlat med Hedins ofärgade hårdvaxolja. Om jag skulle vilja färga bordet med en pigmenterad hårdvaxolja, Herdins, Osmo etc., behöver jag slipa bort nuvarande lager vaxolja för en vacker infärgning eller går det bra att köra på den redan vaxoljade ytan?

Hur djupt sätter sig en pigmenterad vaxolja om jag ångrar mig eller om resultatet blir dåligt? Räcker det med en vanlig vända med slipmaskinen eller sätter sig pigmenteringen djupare?
Jag skulle slipat om för att få "en vacker infärgning"
Står t.ex på osmo 3041 natur burken att man först använder den pigmenterade hårdvaxoljan och sen den opigmenterade. Önskar man mer pigment så kan man lägga 2 lager med den pigmenterade hårdvaxoljan.
Är det redan lagt ett lager opigmenterad hårdvaxoljan och du lägger ett lager pigmenterad ovanpå så är det inte alls säkert att det blir bra för den pigmenterade färgas inte in lika fint då ytan redan är "hal" av hårdvaxoljan.
Som referens. En obehandlad träbit som du målar med en tuschpenna på kommer suga åt sig färgen jämnt och bra. En träbit med opigmenterad hårdvaxolja som du målar med tuschpenna på så kommer färgen att lägga sig ovanpå och du kan med ett finger dra av färgen. Efter ett tag så torkar färgen från tuschpennan så att den inte gnuggas av med fingret lika enkelt men den kommer inte att se "vackert infärgad ut" för pigmentet i den pigmenterade hårdvaxoljan kommer inte bita bra i en redan hårdvaxoljad yta och därmed lägga sig mindre fint ovanpå. När det väl torkat så är det exakt samma hållbarhet/tålig som 2 lager av samma hårdvaxolja men det är ju kvalitén på infärgning som är det aktuella här.
Så ska det vara pigmenterad hårdvaxolja ska det slipas först om det ska bli bra och man är noga.

Edit:
Pigmentet sätter sig inte särskilt djupt och försvinner när man slipar.
Är det vit/mörk pigment på Ek och du har en slipmaskin från ÖoB så kan det ta en stund men med en excenterslip och P80-P120 går det relativt fort

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.