Hej,
I vårt hus (byggt -46) har flera av rummen på övervåningen någon typ av väv i taket, främst de rum som har lite snedtak/ del av kattvind. Min första tanke var att bredspackla över detta, slipa samt måla. Men när jag tittar lite närmare ser jag nu att väven har börjat släppa i vissa hörn samt i ett par skarvar. Bör jag byta plan och helt enkelt sätta ett nytt innertak? Och - klarar en orutinerad hemmafixare att sätta t.ex. Huntonitskivor själv? Antar att sannolikheten för att jag även behöer sätta nya reglar är ganska stor - CC-måtten lär väl inte vara desamma nu som då?

• Gilla
Larsaa och 1 till
  • Laddar…
28x70 reglar cc 280 mm och sedan Huntonit symphoni har jag använt i alla tak som har väv. Skär ner väven först

Ta ner väven och se hur det ser ut. Sen kan vi nog finna rätt lösning för ett nytt tak.

Hej igen, nu är väven (och masoniten den satt på) nere, så här ser det ut nu.
Följande frågor har vi nu;

1. De brädor som ser lite gråa ut här. Är det något att oroa sig för? Allt verkar torrt och fint. Bör de bytas ut?

2. Är det för smått med reglar 25*48? Typ dessa https://www.k-rauta.se/produkt/lakt-25x48-lpm-g4-2-obehandlad/7040437506099 ?

3. Fäster jag reglarna direkt i brädtaket här nu? Vad behöver jag tänka på när jag fäster dem?

4. Hur löser jag skarven mellan tak och snedtak avseende huntonitplattorna? Antar att jag behöver sätta nån typ av list över?

Tack för support!
Tak med träbrädor i olika nyanser, vissa är gråtonade, synliga efter borttagen väv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Översikt av träbrädor med varierande färger och mönster, några med gråa missfärgningar och små hål.
Skapa konto
Hörn av ett rum med exponerat träbjälklag i taket, vit vägg och svartvit rutigt golv samt stol och verktyg.
Skapa konto

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.