Färg, Måla & Tapetsera
Andregeman: [citat] Aha. Bra att veta. Jag är lite inne på att regla upp och sätta minerit istället. Då slipper man slipa, spacka och måla.
MartinEricsson1: Tar upp en gammal tråd, men hur gick det? Har nyss tagit ner all tapet till betongen i vår trea med hjälp av två tapetångare. Vet inte hur många många heltidsveckor det tagit och därför går det inte att inte undra om det verkligen var nödvändigt. Spacklade du på den tapet som satt som satan utan att det bubblade och liknande efteråt?
ClasseClas: Jag skulle använda en tapetborttagare för att få bort all tapet. Då slipper du problem med gammal tapet som bubblar upp när du målar på den. Sedan ev spackla före grundmålning. Exempel på produkt: https://www.jula.se/catalog/bygg-och-farg/farg-och-fog/vav-och-tapet/tapetborttagningsverktyg/tapetborttagare-529003/
Nue: Vet någon var man kan köpa brytningsfärger på flaska eller tub? Brukar bryta t.ex. väggfärger själv med hjälp av några grundfärger som har funnits att köpa i var och varannan butik förut, men nu hittar jag det ingenstans.
Potatistryne: Du bör slipa av ytan med slipkloss eller giraff, oslipat spackel får en grövre struktur. Det handlar om att slipa lagom, många slipar för mycket. Slipa ned kanten runt spacklet och gå sen över hela ytan tills den känns slät, lätt på handen och stora rörelser. /yrkesmålare
Knight: Renoveringsskivan används för beklädnad av befintliga väggar och tak och även för böjda konstruktioner. Skivan sluter fint mot dörr- och fönsterfoder, golvsocklar och stuckaturer. Den ger ett nytt och fräsch ytskikt och jämnar till hopplöst ojämna ytor. Skivan är försedd med försänkta långkanter för enkel spackling till en slät yta.
StellaMaris: [citat] 70-talshus med hemmarenoveringar från 6 tidigare ägare. Man får gilla läget och göra vad som går tyvärr. Vill inte riva ut allt.
AndersS: Allt beror på om du har fukt i golvet. Har målat ett arbets/snickarrum i källaren (byggt 60) som var målat när vi flyttade och inget flagnat bara slitage efter arbete med gjort där inne. Gjorde en uppsnyggning efter 25 år pga av nytt slitage. Vanlig billig golvfärg, inget tvåkomponent. Så allt beror på om du har fukt eller inte.
Derbyboy: Man får se till avtalsvillkoren. Jag tror inte du blir bunden för framtiden av att betala EN avgift men som sagt man får se till villkoren och vad som framkommit vid avtalstillfället.
jonko: Norr om stan rekommenderar jag Bro Lack, har nog haft 20-30 kök hos dem och varit nöjd. Söder om stan rekommenderar jag Stockholms industrilack, dom har jag använt mer till specialbyggda möbler och inredningar men alltid med mycket gott resultat, tror dock att de är lite dyrare än Bro.
LinusMarton: [citat] Tack för svaret! Ja det verkar stämma ungefär. Mätte med lasermätaren och noterade att det var kallare vid dessa fläckar. Fick ner handen från kattvinden och kände vid en regel. Det ligger isolering mellan reglarna men verkar inte vara isolering i den lilla fickan mellan regel och innertak. Är detta normalt? Går det att göra något åt utan att riva innertaket?
Erikkr: Vi byggde hus för ett drygt år sedan och har en skavank som jag tänkte kolla med er alla duktiga fixare om det är nån som har ett bra förslag på åtgärd av. Efter ca 6 mån fick vi ett märke som sög vatten i fönsterbänken i köket. Jag har testat att slipa ner, grunda två gånger och sedan lägga på tre lager lackfärg (de sista två på hela fönsterbänken) i hopp om att det
BirgitS: Svart ring blir det ju lätt när man försöker ta bort en fläck men smutsen i stället pressas utåt och det låter alltså som att taket är rätt smutsigt. Men oavsett om det är smuts eller gråaktig färg så är det ju rätt omöjligt för någon att veta vad det skulle motsvara för färgkod. Bra färgbutiker inkl. stora färgavdelningar på vissa byggvaruhus brukar ha små lappar med
Carolinabyggelibygg: Den va nog behandlad på något sätt men tror inte att den va lackad. Nu har jag målat över rubbet med grundfärg med kvist spärr. Såg inte så bra ut efter första övermålningen, färgen som skall liksom släppte och skar sig men nu efter andra så ser det bättre ut!
Elnovis: [citat] Fick precis svar från Ardex kundservice. 1 del vatten till 2,5 delar pulver. Det får mig att undra om Biltemas variant egentligen är Ardex, vem vet :thinking:
Interista88: Du behöver två lager färg på spacklet,annars syns det. Blir matta fläckar.
Rooney: [citat] Takfärgen jag har är glans 2.
Stregnil: Hej, jag har våra köksluckor inne på målning och tänkte i helgen småfixa det som inte kunde lämnas in. Bland annat så skulle jag vilja slipa ner och olja/lacka listen runt min köksö. Jag vill ha fram den fina ekkänslan och sedan vill jag försegla med matt lack eller olja. Under åren har den nu gulnat... Tips på hela arbetet önskas och gärna vad jag kan använda för att försegla
Dorizza: har ett oljat ekbord där vi haft dator på ett hörn. Där har nu blivit en avnött yta där vi haft musen. Har hårdvaxoljat det tidigare. Måste vi nu slipa hela eller kan man "få till det" i alla fall?
MartinS1980: [citat] våderna sitter så tätt ihop som är möjligt men en liten skarv syns ändå… omöjligt att undvika skulle jag säga…
Droynas: Bredspackla. Du har ju redan gjort det, så du vet ju vad du sysslar med. Att det är lite skarvar och kanter är ingen skillnad, du klarar det med :)
1977bjorn: [citat] läste dåligt... strunta i mjukfog då :D
Lechuza: [citat] Nästan bättre att ta en svart spritpenna och måla över de vita. Har tejpat upp och fogat den svarta gummilisten hemma samt målat men de spricker tyvärr, iförsig bara använt latex säkert funkat bättre med tec7! men svart spritpenna lättast och minst jobb mvh Målaren