5 989 läst · 15 svar
6k läst
15 svar
Slipa efter grundmålning?
Sida 1 av 2
Hej,
En snabb fråga. Kan man slipa täckfärg? Läste att man kan slipa grundfärg om man får ”gardiner” vid rollning, vilket jag får. Nu vill jag veta om jag kan slipa även efter första strykning av täckfärgen.
Och, har ni något knep för att inte få ”gardiner”? Många verkar ha problemet att lägga på för lite färg, för mig är det tvärtom.
En snabb fråga. Kan man slipa täckfärg? Läste att man kan slipa grundfärg om man får ”gardiner” vid rollning, vilket jag får. Nu vill jag veta om jag kan slipa även efter första strykning av täckfärgen.
Och, har ni något knep för att inte få ”gardiner”? Många verkar ha problemet att lägga på för lite färg, för mig är det tvärtom.
Ja det går, men det beror lite på hur mkt färgen var hunnit härdat.S skanfals skrev:Hej,
Vilken roller använder du? Fabrikat på färg, glanstal?
Sedan för att få helt helt slätt så är det sprutmålnimg som gäller, matt färg går att få nästintill perfekt med roller.
Jag använder roller och grundfärg från Rusta. Tänkte köpa en bättre täckfärg. Men min teknik är som den är. Det är inget som kommer att förbättras.T Tompafix skrev:
Vad bra! Ja, den sista strykningen måste jag i alla fall sätta hyfsat, för jag antar att man inte kan slipa ryggar och ojämnheter som finish? Några tips?Bo arnold skrev:
Ja, väggarna har varit tapetserade men är nu bredspacklade. Det är alltså inte underlaget som är kasst, utan min rollerteknik. Färgen läggs på ojämnt och det bildas en del gardiner och ryggar.M marka skrev:
Jag vet inte hur Rustas grundfärg är sådana färger brukar inte rinna är den så tunn. Kanske bättre att gå på med täckfärgen direkt om den är fylligare själv brukar jag inte använda särskild grundfärg på väggar och jag har jobbat i många år som målare
Har du någon kvalitetsfärg att rekommendera som samtidigt inte är alltför dyr?Bo arnold skrev: