Var och köpte lister och blev påbussad vita dyckert, så slipper du måla spikändarna sa säljaren.
Jag köpte vitmålade dyckert, efter 2 slag gick färgen bort på spikhuvudet.
Jag undrar, skulle jag ha en speciell typ av hammare så att färgen inte lossnar.
Nu måste jag ändå måla i spikhuvudet.
Vad är vitsen med vitmålade spik?
Plastpåse med vitmålade dyckertspik där spikhuvudena är synliga, färgen ser skadad ut.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vitmålad dyckert i list där färgen lossnat från spikhuvudet efter användning.
Skapa konto
. Vitmålad spik inslagen i vitt material med naggad färg på spikhuvudet.
Skapa konto

Japp, måste ha hammare i frigolit för att det skall funka!

nä, jag vet inte varför det finns vita dyckert faktiskt. Jag köpte dyckertpistol för något år sedan. Syns mindre än handspikade dyckert. Sen har jag börjat spackla även lister och målar in dem. Även om de är vita från affären brukar det inte vara riktigt samma nyans.

Inget svar, men jag delar din fråga då exakt samma sak hände mig i somras då jag spikade golvlister och dörrfoder i makens nya mancave. :thinking: Jag struntade dock i det, då det inte rörde sig om något utrymme vi ska underhålla kungligheter i.

Kul att hela spiken är vit. Gör verkligen sitt i väggen.

• Haha
  • Gilla
Screew och 3 till
  • Laddar…
raveper raveper skrev:
Kul att hela spiken är vit. Gör verkligen sitt i väggen.
Ja, om de använt samma mängd färg BARA på spikhuvudet så kanske det hade hållit för de 4 (eller 10) slag som krävs. :crysmile:

T Trelleborgbyggaren skrev:
Vad är vitsen med vitmålade spik?
[bild] [bild] . [bild]
Bättre marginal för byggmaterialsäljaren är den enda vitsen jag känner till, har ju själv gått på det och köpt färdigmålade lister och vita dyckert men tänker inte göra om det.

Ett litet tips om man ska spika dyckert i något tunt som riskerar att spricka. Stuka till toppen lite med hammaren innan så liksom trasar den sig igenom istället för att klyva.

F fribygg skrev:
Bättre marginal för byggmaterialsäljaren är den enda vitsen jag känner till, har ju själv gått på det och köpt färdigmålade lister och vita dyckert men tänker inte göra om det.
Spik lackeras i stora kvantiteter, ofta genom trumling i färg och det finns ingen rimlig metod för att endast punktmåla huvudet. Är spiken ex. förzinkad under och innan lackeringen så får man också ett förhöjt rostskydd, s.k. duplex där lacken skyddar zinken och zinken skyddar stålet så till den grad att rostskyddsfaktorn faktiskt överträffar summan av respektive behandling.

D Dayangel skrev:
Spik lackeras i stora kvantiteter, ofta genom trumling i färg och det finns ingen rimlig metod för att endast punktmåla huvudet. Är spiken ex. förzinkad under och innan lackeringen så får man också ett förhöjt rostskydd, s.k. duplex där lacken skyddar zinken och zinken skyddar stålet så till den grad att rostskyddsfaktorn faktiskt överträffar summan av respektive behandling.
Men det är väl knappast nödvändigt med bättre rostskydd för dyckert avsedd för inomhusbruk?
Iaf montagekruv kan ju vara vitmålad bara på skallen, den brukar klara montage utan att behöva bättringsmålas.

Köp eller hyr en dyckertpistol.

• Gilla
1977bjorn
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.