Det ska ju inte gå att måla slamfärg på ytor som tidigare har målats med annan typ av färg.
Mitt hus är från 70-talet och har varit målat med svart slamfärg så länge jag känner till, minst i 20 år.
Saken är den att när jag ser bilder i från tidigt 70-tal eller skrapar bort slamfärgen är det tydligt att huset från början är målat med en annan gul färgtyp... hur går detta ihop?

Jag frågar då jag vill måla min carport och veranda i samma typ av slamfärg som huset. Dom är nu målade i en vit grundfärg...

Vänligen,
Peter

Bindemedlet i en slamfärg är linolja som på det stora hela är en ganska så medioker produkt för ett bindemedel i en diffusionsöppen färg. Det är dessutom ganska så lite linolja i en slamfärg där premiumprodukterna ligger på ca 8%.
Att lägga en slamfäg ovanpå en alkydgrundad fasad är inget som rekommenderas eftersom alkydfärgen är tät och inte ger slamfärgen mycket möjlighet att fästa. Den kommer att krackelera och ramla av inom ett ganska så kort intervall jämfört med om du målar på trärent underlag. Hade du fått grundfärgen i rätt kulör och transportskyddsmålad så hade dina alternativ varit flera men att måla en svart slamfärg på en vit alkydgrund är nog att binda ris till ryggen.

Vet inte om du missförstod...
Finns det verkligen gul slamfärg?

Som sagt, mitt hus har varit gult tidigare och nu är det målat med svart slamfärg.
Utan problem tydligen.

Det finns ockragul slamfärg.

• Gilla
Peter Hofer
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.