I samband med köksrenovering vill jag montera ny belysning och funderar på att fälla in några spottar i taket. Innertaken består av 20mm takspån. På vinden är det 30cm lösull ovanför spånet. Om jag monterar pottor och föser undan lösullen en bit runt pottorna, kan jag då montera halogenspottar utan problem? Eller blir det problem med värmen ändå? Kabeldragningen kan jag göra enkelt med t.ex. FK i rör. Finns gott om plats på vinden.

Det skall framgå av installationsanvisningen för spotten om den får monteras med isolering ovanpå skyddslådan.

Du bör inte ta bort isoleringen helt vid lådan, då får du istället problem med kondens i lådan, när lampan är släckt. Tänk på att välja värmetålig kabel. Även här gäller risk för kondens, rören bör helst ligga på den varma sidan om isoleringen.

Jag skulle rekommendera RHH mellan spottarna.

Kör du med LED-spottar så behöver du inte bry dig om värmeutveckling. Läs alltid anvisningarna dock. Det finns olika varianter.

vad är betekningen på spottarna att dem klarar av isloering på burkarna?
duger det inte bara lägga på burkarna på spottarna så det uppfyller kraven luften upp och i sidled?
kan man använda ekk kabel mellan spottarna? eller vanlig fk?

EKK eller FK spelar mindre roll. Men ha FK i slang eller rör iaf.

ja givitsvis ska det vara i rör :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.