När det gäller det här med huruvida det finns nolla i ett perilex- uttag.

I gamla installationer, från tiden innan perilexuttagen var vanliga. Då hade man fast installerade spisar, som ofta gick på ren 400V trefas. Dvs det var ofta inte framdraget någon nolla. Den tidens spisar behövde ingen nolla.

När folk sedan köpt modernare spisar med perilex plugg. Då har man antingen hempulat dit ett perilexuttag, eller kallat på elektriker som installerat ett dylikt. Även dessa spisar var ofta rena 400V apparater. Det fuskades då väldigt ofta med att inte installera ny kabel med nolla. Det är dessa installationer som kan spöka och vara direkt farliga om man idag kopplar in en spis eller häll med 230V ellementspänning.

Ett Perilexuttag skall alltid vara fullkopplat, så var det även på den tiden, men som sagt det fuskades friskt både bland behöriga och hempulare.

Men det jag vill ha sagt är att om man har en någorlunda modern installation (typ 80 tal eller nyare. Troligen även 70 tal, men det är jag mer osäker på) så bör man kunna förutsätta att perilexuttaget är korrekt kopplat.

Visst finns det alltid risk att någon fuskat även i nyare installationer, men det är ungefär lika stor sannolikhet som att någon dragit in 400V i vanligt vägguttag i vardagsrummet. Ingen går ju omkring och skruvar isär varenda vägguttag innan man våga koppla in TVn eller en bordslampa, man förutsätter att det är korrekt kopplat. Det skall man kunna göra med ett perilexuttag också. Utom just i rejält gamla installationer där vi vet att det fuskats ofta med perilexuttag.

Det är märkligt att man inte en gång för alla på stenåldern tog fram ett perliexuttag där man kan "proppa igen" noll-hålet...

Jag är 99% säker på att jag sett 400V-spisar med gjuten perilex-hane som inte haft något noll-stift alls, fast jag kan minnas fel...

yxis skrev:
Det är märkligt att man inte en gång för alla på stenåldern tog fram ett perliexuttag där man kan "proppa igen" noll-hålet...

Jag är 99% säker på att jag sett 400V-spisar med gjuten perilex-hane som inte haft något noll-stift alls, fast jag kan minnas fel...
Det stämmer att hanarna kan vaar utan nollstift men det hjälper ju tyvär inte om man har en spis som kräver nolla och det sitter ett uttag utan nolla, så åt ena hållet är det ju ok och andra svårt.

yxis skrev:

Jag har använt en sådan för att koppla in en 230V spis med. Hon som använde den sedan klagade på att spisen blev alldeles för varm och att säkringen gick efter en stund. Jag insåg misstaget och skaffade en ny sladd. Då kunde man bara använda plattorna parvis eftersom nollan fattades i perilexuttaget. Jag är inte tillräckligt mycket hobbyelektriker för att dra ny matning till spisen hemma hos någon annan, utan då fick riktige elektrikern komma och göra en fulkoppling genom att flytta en fastråd till nollan. Uttaget har nu två faser och nolla.

Erik

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.