Fattade det som att TS hade röda ringar i sina dosor... därför blev jag lite fundersam...

Finns det röda ringa också? Vad är det för storlek på dom?

De röda tror jag faktiskt att jag aldrig använt, men jag har för mig att de är samma storlek på dem som de gröna.
Men det för ju då frågan till varför finns de i såfall?

//Patrik

Nu är jag inte så hemma på VP2, har i princip bara känt på dom men om man tänker på hur färger för dosor i regel sett ut i evigheter (nästan) av dom varianter som har fasta ringar så är ju röd dubbel och grön enkel.

Saken är ju den att man ska ju tänka på att dosans mothåll ska ligga ann mot insidan av gipsen också. Sen att det går att skruva ut ringen är ju bra om det kommer på kakel eller någon tunn panel eller likande, det är vad jag fattat att dom är till för.

Själva dosan går bara att täcka med enkelgips, ringen är sedan tänkt att kunna skruvas ut för att få dubbel eller trippel.
Så då när man sätter dosor så behöver man inte tänka utan bara att sätta upp. Blir det enkelgips, skruva inte ut ringen. Blir det dubbelgips, skruva ut ringen.

Man tror att det ska bli enkelgips och sätter dosa, men vips så har det ändrats och det ska bli dubbelgips i stället. I stället för att pilla med längre dosskruv och sånt, skruva bara ut ringen så är det problem solved.. DET kallar jag praktiskt!

//Patrik

Redigerat:
Patrik_Hed skrev:
Själva dosan går bara att täcka med enkelgips, ringen är sedan tänkt att kunna skruvas ut för att få dubbel eller trippel.
Så då när man sätter dosor så behöver man inte tänka utan bara att sätta upp. Blir det enkelgips, skruva inte ut ringen. Blir det dubbelgips, skruva ut ringen.

Man tror att det ska bli enkelgips och sätter dosa, men vips så har det ändrats och det ska bli dubbelgips i stället. I stället för att pilla med längre dosskruv och sånt, skruva bara ut ringen så är det problem solved.. DET kallar jag praktiskt!

//Patrik
Fast...nu ska man ju inte tro när man är yrkesman iofs.....;)

Kom på att jag använt dessa dosor vit ROT jobb, speciellt dubbeldosan.
Jag har heller inte något problem med att byta skruv om det skulle bli fel, fast vid stamrenovering där dom ska putsas in så är VP2 kanon, annars så använder jag dom aldrig.
Så, visst är dom praktiska, det går väl inte att komma ifrån....så länge man inte köper fel då vill säga!!!!

Man kan inte köpa fel. Bara att alltid köpa den med grön ring, sen köpa ett gäng lösa blåa ringar så klarar man 1-3,5 gips med samma dosa.

Rrrrr skrev:
Man kan inte köpa fel. Bara att alltid köpa den med grön ring, sen köpa ett gäng lösa blåa ringar så klarar man 1-3,5 gips med samma dosa.
TS lyckades ju :D

:)

Hade jag vetat vilka väggtjocklekar de olika ringarna klarade så hade allt blivit mycke lättare. På elbutik.se benämns dosorna med grön ring som enkelgips, de med blå som dubbelgips och de lösa blå ringarna som trippelgips. Speciellt förvirrande att den blå ringen benämns som både dubbel och trippel.
Jag köpte ca hälften "enkelgips" (= grön) och hälften "dubbelgips" (= blå) och tre extra ringar för "trippelgips" (= blå). Om jag från början visste att det går att skruva ut en gröna ringen så mycket att den klarar dubbla skivor så hade jag beställt alla dosor med grön ring och tre extra blå ringar. Sen blev det ju inte bättre av att jag blandade ihop antalen...

/TS

Man lär så länge man lever. Nu vet du till nästa gång. ;)

//Patrik

Fast egentligen var det ju butikens fel som lurade mig. Jag gör ju aldrig fel ;)

Jag köpte för ett halv år sedan från elbutik.se med grön och röd ring där den röda stod för dubbelgips. Enda skillnaden mellan de båda var att den röda var utskruvad från början... Men ringarna i sig var lika....

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.