Hej, sitter och försöker hjälpa min sambo med en uppgift i elkonstruktion. Detta är alltså bara ett tänkt scenario, och inget verkligt projekt.
Hon ska dimensionera servisledningen till en industri, och har kommit fram till en ganska saftig ledningsarea. Vi har tagit hänsyn till förimpedanser i distributionstransformator och ledningar, samt korrigering för ledning i mark.
Nu är det så att vi hittar ingen lämplig kabel som funkar i den längd och area som krävs. Så frågan är : Kan man dela upp servisen på två kablar istället för en, och koppla dem parallellt? Eller är jag helt ute och seglar? Jag har nämligen en svag aning av, att jag har sett att man har gjort så på någon industri nånstans.

Om du kommit fram till en så gigantisk area så att de inte ens tillverkas lämplig kabel låter det som om matande spänning till fastigheten är för låg..

Det är inget problem med flera parallella kablar, en mycket vanlig lösning vid grövre areor.
Ta bara reda på de villkor som gäller i dessa fall och tänk igenom det hela, då blir det MVG på uppgiften.:)

pinnladan skrev:
Om du kommit fram till en så gigantisk area så att de inte ens tillverkas lämplig kabel låter det som om matande spänning till fastigheten är för låg..
Ok, arean är på 120 mm2 (cu) så det är lösbart, däremot så har vi en förimpedans på 177 mOhm och en kabellängd på 75 meter, så vi överstiger max kabellängd i tabellerna. Spänningen är 400 volt

De är inte helt ovanligt med två parallella kablar så de är helt ok.

Man brukar väl hellre använda tex AKKJ (Aluminiumledare) när det blir så grovt, eller ? (Koppar är dyrt)..

Al-kablarna finns ju rejält grova , fungar inte en sådan bättre än parallella Cu-kablar ?

120 cu, nej kör aluminium 240 kvadrat, 2,3,4,5 eller så många som behövs, sen börjar det kanske bli lönt att dra en HSP-servis istället..
PST skrev:
Man brukar väl hellre använda tex AKKJ (Aluminiumledare) när det blir så grovt, eller ? (Koppar är dyrt)..

Al-kablarna finns ju rejält grova , fungar inte en sådan bättre än parallella Cu-kablar ?
AKKJ är gammalt, kör hellre AXQJ vid 5-ledare eller N1XV vid 4-ledare.. en 240 aluminium motsvarar cirka 144 kvadrat koppar..

Redigerat:
När jag ritar serviser kan det förekomma upp till 6st parallella ink kablar, enklast att få det godkänt är att använda 6st säkringslastbrytare och efter det en lastbrytare.

Var på ett bygge för ett tag sen o pillade lite med en servis-ledning, och där körde vi 5 parallella 240 alu från trafo in i ställverk. Dom var redan HSP-kund men man måst ju liksom ha kabel mellan trafo o ställverk. Men iaf, där la vi ihop alla fem kablarna på samma bult på skenan upp till huvudbrytaren, alltså ingen separat brytare för varje kabel. Sen ut på skena via strömtrafo ((??) trodde liksom att förbrukningen mättes före trafon eftersom dom va HSP-kund..) i ställverket o vidare till laster.

EDIT_ Samma sak i fortums trafo, alla fem kablar på samma utgående säkringslist.

Hur ser en sån list ut vore roligt med bilder. Knivsäkringen måste vara gigantisk.

Nej, ingen kniv, HSP-säkringen skyddar fram till ställverket.
På en dubbellist kan du säkra t.ex. 500 eller 630 A.

5 parallella 240alu upp till ställverk från vardera Trafo. Kabelförband på runt 2500A

• T1T2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • SA.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Snygga bilder.

Dubellist har jag använt, XLBM 3 med 630 A säkringar men aldrig en list med fem kablar.

Ingen list, fel av mig. Kikade bara i trafon när gubben öppna. Var aldrig inne där själv o greja, det var redan gjort när jag kom. Var instrumentare då så jag skulle koppla ut från ställverket till frekvensare o så.

FlyFear skrev:
5 parallella 240alu upp till ställverk från vardera Trafo. Kabelförband på runt 2500A
Lagom hempularjobb det där. ;):cool::rolleyes:

//Patrik

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.