En trefasmotor verkar ha flera fördelar jämfört med en enfasmotor som t ex högre startmoment, lägre ström i varje fas och jämnare gång.

I det här fallet är det låg effekt (< 1 kW) och motorn behöver inte starta mot en belastning (en liten metallsvarv), men den ska användas i ett garage mellan två kedjehus och jag vill att det ska låta så lite som möjligt. Jag tycker att de enfasmotorer jag testat har ett ganska kraftigt nätbrum. Kan också tänka mig att variationer i vridmomentet under varje varv kan höja ljudnivån.

Tror ni att en trefasmotor med samma effekt skulle vara tystare ?

Nackdelen är ju att jag måste dra ut trefas i garaget eller använda något slags omriktare, men det kan det vara värt om ljudnivån sjunker.

Trefasmotorn ÄR tystare, men om du slutar före 2200 så kan det inte göra någon skillnad. Det är väl som att undvika att hosta.

Mycket värre om det vibrerar och tjuter från bearbetningen.

Protte

Protte, jag förstår det som att skillnaden är så liten att den borde vara försumbar jämfört med övriga ljud ?

Jag kanske har råkat ut för dåliga enfasare: En gammal Bevi (verkar vara gjord i Polen) och en noname från Jula. Jag tycker en obelastad elmotor borde vara ganska tyst men bägge dessa brummar ganska rejält, i synnerhet om de skruvas fast mot en stomme som kan fortplanta ljudet. Kanske dags för en ny ABB i stället ?

Är det en riktig enfasare så låter den lite mer än en trefas men ljud är ju subjektivt.

En trefas konverterad till enfas är ju inte optimalt så den låter kanske mer.

Protte

Tack Protte för info. Bägge är enfasare från början. Bevin har fått en ny kondensator från Elfa men låter ändå mer än motorn från Jula (troligen från Kina). Har lite svårt att tycka att en obelastad motor ska låta som en jättesummer så det blir troligen någon annan lösning som inbegriper en ny motor och eventuellt även trefasdrift.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.