1 532 läst ·
9 svar
2k läst
9 svar
Dubbla 150w trafos=300 w?
Hej!
Jag har två 12 v skenor i mitt tak med 2 st tillhörande 150w trafos.
Nu är det så att jag helst vill ha enbart EN utanpåliggande sladd dragen till skenorna eftersom jag kan koppla ihop dessa. Då skulle jag behöva köpa en dyr 300w trafo.
Då började jag fundera på om det inte gick att koppla ihop de två 150 wattarna för samma funktion? Jag tillämpar inte "trial and error" vad det gäller el så jag tänkte fråga efter råd här. Är det big nono att göra det eller funkis? Tacksam för svar!
Jag har två 12 v skenor i mitt tak med 2 st tillhörande 150w trafos.
Nu är det så att jag helst vill ha enbart EN utanpåliggande sladd dragen till skenorna eftersom jag kan koppla ihop dessa. Då skulle jag behöva köpa en dyr 300w trafo.
Då började jag fundera på om det inte gick att koppla ihop de två 150 wattarna för samma funktion? Jag tillämpar inte "trial and error" vad det gäller el så jag tänkte fråga efter råd här. Är det big nono att göra det eller funkis? Tacksam för svar!
Nej, det kommer inte fungera. Det kanske finns undantag, men om det inte står uttryckligen att de kan parallellkopplas så ska du absolut inte testa! Det kan sluta med två rökpuffar.
Gammaldags tunga 50 Hz-transformatorer kan parallellkopplas.
/Hasse
Gammaldags tunga 50 Hz-transformatorer kan parallellkopplas.
/Hasse
Okej det var lite för bra för att vara sant. Då blir det till att köpa den dyra 300wattaren! Tack för hjälpen!
Använder du en 300W transformator så måste du veta att de kablar/skenor som kan utsättas för sammanlagd ström (upp till 25A) verkligen tål det.
Det finns flera fallgropar här.
Egentligen så får du inte installera en 300W transformator. Över 200VA ( =200W för lampor) kräver behörighet.
Den "säkraste" lösningen är uten tvekan att du använder en 150W transformator till varje skena. Du kanske kan klara dig med 150W på båda skenorna tillsammans?
/Hasse
PS.
Om man lusläser reglerna så är det ett gränsfall om man ens får installera 150W själv. Förutom gränsen på 200VA står det att strömmen ska vara begränsad med 10A säkring eller motsvarande. Med 12V/150W blir strömmen 12.5A, men en 10A säkring kan ju tåla den strömmen hur länge som helst...
DS
Egentligen så får du inte installera en 300W transformator. Över 200VA ( =200W för lampor) kräver behörighet.
Den "säkraste" lösningen är uten tvekan att du använder en 150W transformator till varje skena. Du kanske kan klara dig med 150W på båda skenorna tillsammans?
/Hasse
PS.
Om man lusläser reglerna så är det ett gränsfall om man ens får installera 150W själv. Förutom gränsen på 200VA står det att strömmen ska vara begränsad med 10A säkring eller motsvarande. Med 12V/150W blir strömmen 12.5A, men en 10A säkring kan ju tåla den strömmen hur länge som helst...
DS
Fast det är installationen efter trafon det gäller, inte fram till trafon....b_hasse skrev:Använder du en 300W transformator så måste du veta att de kablar/skenor som kan utsättas för sammanlagd ström (upp till 25A) verkligen tål det.
/Hasse
PS.
DS
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 927 inlägg
Just det, vilket också kräver behörighet vid större effekter.
Fast bara om de är identiska. Om man ska paralellkoppla gamla tunga trafos så är det bra att mäta tomgångsströmmen och lyssna efter missljud. Jag minns inte i vilket sammanhang men jag har varit med om trafos som borde gått bra att paralellkoppla men som var tillräckligt olika för att tycka illa om det...b_hasse skrev:
Ja, det måste vara samma antal varv på lindningarna. Apropå det så vet jag en person som fäste en ringkärnetransformator i en metall-låda genom att ha en metall-bygel som gick genom transformatorns mitt-hål. När han sedan använde sin (fungerande) apparat så undrade han varför lådan blev så varm...yxis skrev:Fast bara om de är identiska. Om man ska paralellkoppla gamla tunga trafos så är det bra att mäta tomgångsströmmen och lyssna efter missljud. Jag minns inte i vilket sammanhang men jag har varit med om trafos som borde gått bra att paralellkoppla men som var tillräckligt olika för att tycka illa om det...
/Hasse
Haha... ja, det där med ringkärnetrafos och montering i metall-lådor brukar det faktiskt varnas för vad som är fel när elektroniktidningarna har (iaf hade förr) ritningar på förstärkarbyggen...
Klicka här för att svara