Jorå patrik har läst det som du nämner att dra sjävl lika illa som att installera.
Det förstår jag mycket väl.... men vill ju bli klar nån gång.

Jag har dragit all flexi men har varit lite väl duktig på att klamra fast allt lite väl noga....

Menar du så här den tjocka svarta linjen är hammarbandet på stugan., har dragit upp rören så jag slipper att borra genom varje regel. Bild ett dagens dragning bild 2 den nya enl aptrik eller

Götr om gör rätt typ
 
  • 11.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Ok, det var en lite större bild. Och strömmen kommer in i uttaget längst ned till vänster?
Blir lekstugan isolerad? Värme?
Hur stor är lekstugan? Du har ju inte snålat med uttag. Om det följer normen skulle stugan vara ca 6 meter lång...
Med rören på ovansidan hammarbandet hamnar det väl på den kalla sidan? Man ska undvika övergångar mellan varmt och kallt.
En kopplingsdosa är kanske det normala, men det är ju inte mer än att det får plats om allt går via strömbrytardosan.
Vad ska alla uttag användas till? Räcker matningen ifrån utelampan som du tänker ta strömmen ifrån?
 
Ett uttag per fönster för lampor Isolerad stuga ev. lite värme i. Matningen är från huset. Har en ledning som jag hade tänkt be elektrikern dra ifrån... från min inglasad altan.
 
Som sagt man skall undvika att dra rör fån varm till kall sida av isolering. I normalfallet finns risk för kondens inne i röret. Nu är ju frågan om detta kan vara ett problem i en lekstuga. Men om lekstugan mer är i friggebodsformat, vad gäller takhöjd osv. så kan man ju tänka sig att någon vill övernatta där, även när det är kallt ute. I så fall finns risk för kondens i rören.
 
Namnlös.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Strecket mellan inkommade och kopplingsdosan ska egentligen sitta ihop. Det föll bort.

Detta är ungefär hur jag tänker.

//Patrik
 
tack för all hjälp. Jag drar no om mina rör det går ju rätt fort... O sen låter jag ett snöre ligga i som grannen kan dra d kablar han tycker behövs! Gjort om 1000 saker med övriga detaljer kring plåt tak pannor u name it. så detta är inte ett problem... bara sambon som e lätt irriterad över min noggrannhet.
 
aolsson71 skrev:
tack för all hjälp. Jag drar no om mina rör det går ju rätt fort... O sen låter jag ett snöre ligga i som grannen kan dra d kablar han tycker behövs! Gjort om 1000 saker med övriga detaljer kring plåt tak pannor u name it. så detta är inte ett problem... bara sambon som e lätt irriterad över min noggrannhet.
Lycka till! Kan tipsa om att FK är väldigt bra att använda som dragtråd i rören.

//El-Putte
 
aolsson71 skrev:
tack för all hjälp. Jag drar no om mina rör det går ju rätt fort... O sen låter jag ett snöre ligga i som grannen kan dra d kablar han tycker behövs! Gjort om 1000 saker med övriga detaljer kring plåt tak pannor u name it. så detta är inte ett problem... bara sambon som e lätt irriterad över min noggrannhet.
När jag började renovera sommarstugan så tog det bara en vecka innan jag stängde av öronen på "regeringens" frekvens ;)
 
På en lekstuga kan det kanske vara bra att använda ett skruvat lock över kopplingsdosan, eller?

Jag är kanske överförsiktig nu men med barn som leker ostört så vore ett 24V-system kanske inte så dumt?
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.