24 271 läst ·
27 svar
24k läst
27 svar
Problem med att dimra ner lampor
Hej!
Jag har nu beställt en "Elko 315 GLE" dimmer att testa med.
Om det inte funkar ändå så kan jag ju komplettera med en sån dimmer på DIN-skena som du "Rrrrr" länkar till.
Jag hör av mig när jag testat.
Jag har nu beställt en "Elko 315 GLE" dimmer att testa med.
Om det inte funkar ändå så kan jag ju komplettera med en sån dimmer på DIN-skena som du "Rrrrr" länkar till.
Jag hör av mig när jag testat.
Du ska ha en GL inte GLE. GLE dimmrar i bakkant, GL i framkant.H2SO4JB skrev:
Denna kanske funkar: E1363076 1000W i framkant
Enligt Elko själva så är GLE bakkantsdimmer. Enligt Philips som säljer dessa ljuskällor så ska de dimmras med framkant.
Info om Elko GLE 315 E1363072:
Transstordimmer med bakkantsstyrning. Softstart. Levereras komplett med täcklock, ratt och centrumlock av halogenfri termoplast, men utan fästklor.
Info om Elko GLE 315 E1363072:
Transstordimmer med bakkantsstyrning. Softstart. Levereras komplett med täcklock, ratt och centrumlock av halogenfri termoplast, men utan fästklor.
Jag vill inte vara orsak till att du beställer fel dimmer! Jag tycker att du ska fråga där du köpte dina ljuskällor! De måste kunna säga vilken dimmer du ska ha till!
Jag har ej provat själv att dimmra 230V LED med glödljusdimmer. Det jag säger är bara information som jag har fått från Philips, Eltako, Säljare på grossister osv..
Jag har endast använt mig av Eltakos specialdimmrar för 230V LED (som jag länkade till)
Jag har ej provat själv att dimmra 230V LED med glödljusdimmer. Det jag säger är bara information som jag har fått från Philips, Eltako, Säljare på grossister osv..
Jag har endast använt mig av Eltakos specialdimmrar för 230V LED (som jag länkade till)
Det verkar som att Tobbe_3 blandar ihop begreppen här, det man normalt anger är; konventionell "gammaldags" dimmer med triac = framkant, mer sentida med GTO eller transistorswitch = bakkant.Tobbe_3 skrev:
Om det stämmer att din ljuskälla ska dimras med framkant ska du ju då som Rrrrr skriver välja typen GL och inte GLE om du går på ELKO fabrikat. Du borde kunna använda den du redan har eftersom det är en framkant, triacdimmer, kolla om du inte har någon justerskruv på den där man kan ställa min utstyrningsnivå, det brukar finnas.
För dimbara Philips upp till 100W (LED effekt) har jag använt Eltakos dimmer och LED-läge 3.Rrrrr skrev:Jag vill inte vara orsak till att du beställer fel dimmer! Jag tycker att du ska fråga där du köpte dina ljuskällor! De måste kunna säga vilken dimmer du ska ha till!
Jag har ej provat själv att dimmra 230V LED med glödljusdimmer. Det jag säger är bara information som jag har fått från Philips, Eltako, Säljare på grossister osv..
Jag har endast använt mig av Eltakos specialdimmrar för 230V LED (som jag länkade till)
http://www.eltako.com/fileadmin/downloads/sv/databladen/B_Datablad_EUD61NPN.pdf
Vid 600W Philips LED har jag använt dessa två artiklar ihop, klarar upp till 900W LED-effekt och 3400W i glödljus/haloge, elektroniska trafos samt järnkärnetrafos.
Master
http://www.eltako.com/fileadmin/downloads/sv/databladen/B_Datablad_EUD12D.pdf
Slavar
http://www.eltako.com/fileadmin/downloads/sv/databladen/B_Datablad_LUD12.pdf
Jag har nu pratat med Eltako själva och dom säger följande:
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Köp valfritt fabrikat återfjädrande strömställare, om det dosmontage så välj dimmer
http://www.eltako.com/fileadmin/downloads/sv/databladen/B_Datablad_EUD61NPN.pdf
Koppla in fas, nolla på dimmer, bygla nolla med A2 och gå ut med en fas till strömställaren
sen hem till A1 på dimmern, välj LED-läge 3.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Så nu har jag beställt en sådan och en återfjädrande strömställare. Jag hör av mig när jag testat...
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Köp valfritt fabrikat återfjädrande strömställare, om det dosmontage så välj dimmer
http://www.eltako.com/fileadmin/downloads/sv/databladen/B_Datablad_EUD61NPN.pdf
Koppla in fas, nolla på dimmer, bygla nolla med A2 och gå ut med en fas till strömställaren
sen hem till A1 på dimmern, välj LED-läge 3.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Så nu har jag beställt en sådan och en återfjädrande strömställare. Jag hör av mig när jag testat...
Så, nu har jag kopplat in dimmern. Fy fan vad bra det blev. Jag är skitnöjd.
Inga problem alls att dimmra ner tills man knappt ser att dom är tända t.o.m.
En annan trevlig funktion är smidigheten med att man kan koppla in hur många
strömställare som helst och kunna dimmra med dom alla, alltså inte som en
"vanlig" trappkoppling där endast en går att dimmra med och den andra endast
på och av.
Så för er som letar efter dimmer till 230V LED, köp en Eltako EUD61NPN-UC. ;-)
Jag tackar så jättemycket för all hjälp jag fått här.
Inga problem alls att dimmra ner tills man knappt ser att dom är tända t.o.m.
En annan trevlig funktion är smidigheten med att man kan koppla in hur många
strömställare som helst och kunna dimmra med dom alla, alltså inte som en
"vanlig" trappkoppling där endast en går att dimmra med och den andra endast
på och av.
Så för er som letar efter dimmer till 230V LED, köp en Eltako EUD61NPN-UC. ;-)
Jag tackar så jättemycket för all hjälp jag fått här.
Redigerat:
Roligt att det funkade med dimmer till slut. Hur upplever du skillnaden mellan dina gamla halogen spottar mot dessa nya LED spottar när det gäller ljuset, är de gulaktiga eller som alla andraH2SO4JB skrev:Så, nu har jag kopplat in dimmern. Fy fan vad bra det blev. Jag är skitnöjd.
Inga problem alls att dimmra ner tills man knappt ser att dom är tända t.o.m.
En annan trevlig funktion är smidigheten med att man kan koppla in hur många
strömställare som helst och kunna dimmra med dom alla, alltså inte som en
"vanlig" trappkoppling där endast en går att dimmra med och den andra endast
på och av.
Så för er som letar efter dimmer till 230V LED, köp en Eltako EUD61NPN-UC. ;-)
Jag tackar så jättemycket för all hjälp jag fått här.
LED väldigt kalla i färgen?
lillePer >>>
http://www.eldirekt.se/?artnr=1902215
vilden >>>
Jag valde varmvita LED. Ljuset är kanske inte riktigt samma varma ljus
som innan, men helt ok. Nu när man kan dimmra dom perfekt så går det
alltid att ställa in en behaglig ljusstyrka. Och så drar dom ju 516 watt mindre
än halogenen jag hade innan. Man får ju tänka på den "globala uppvärmningen"
också, för denna vinter har ju varit ovanligt varm. ;-)
http://www.eldirekt.se/?artnr=1902215
vilden >>>
Jag valde varmvita LED. Ljuset är kanske inte riktigt samma varma ljus
som innan, men helt ok. Nu när man kan dimmra dom perfekt så går det
alltid att ställa in en behaglig ljusstyrka. Och så drar dom ju 516 watt mindre
än halogenen jag hade innan. Man får ju tänka på den "globala uppvärmningen"
också, för denna vinter har ju varit ovanligt varm. ;-)
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
