Jo, nog är det väl det då det finns risk för att dom kan kopplas in i ena änden och att ingen egentligen vet om dom är strömförande eller inte. En kabelända ska alltid dosas av.

Så det finns inga anvisningar om det då, så då är det bara rent sunt förnuft de har att luta sig mot?

På ena stället så försvann det en kabel bakom en låda och där var det bara omöjligt så besiktningsmänniskan muttrade en stund och lät det vara.
Ställe 2 där var det faktiskt elektrikern som bara dosade av en kabel som satt bredvid mina prylar med hänvisning att revisionsbesiktningen kommer troligen att slå ned på kabeln.

Vi får väl skilja på sunt förnuft och bestämmelser då.

prototypen skrev:
Så det finns inga anvisningar om det då, så då är det bara rent sunt förnuft de har att luta sig mot?

På ena stället så försvann det en kabel bakom en låda och där var det bara omöjligt så besiktningsmänniskan muttrade en stund och lät det vara.
Ställe 2 där var det faktiskt elektrikern som bara dosade av en kabel som satt bredvid mina prylar med hänvisning att revisionsbesiktningen kommer troligen att slå ned på kabeln.

Vi får väl skilja på sunt förnuft och bestämmelser då.
Inte skilja, snarare kombinera. Nu är jag hemma och har ingen tillgång till föreskrifter men jag vet en som har om han har ork och tid....BO!!!! :wow:

Men det kan ju även finnas någon annan som har direkt koll också.

Givetvis är det inte olagligt att ha tex en EKK klammrad 4 meter på en list. om man nu skulle vilja det.

Men är man på en anläggning där det utförs revisionsbesiktningar så är det väl klart att man inte vill ha lösa kabeländar här och där. Då dosar man upp och märker var den går. Men det har inget med föreskrifter att göra. Mer att det är ganska obehagligt att ha en lös kabel liggande som man inte vet vad det är.

Rikard Ågren skrev:
Ibland kommer man till ställen där namnet på kapslingen sittet uppochned och locket är uppklippt i den del som är vänd uppåt. Man kan tänka sig att det inte är några vackra ord som yttras när locket åker på och misstaget uppdagas

Haha, jag gjorde precis så förra veckan.. Tog fram kniven och skrapade bort den lilla texten så var problemet löst :cool:

Japp, min egen i kontoret sitter ... ... ...
Men hager skickar med en etikett så man kan "rätta till felet"

Protte

mycke_nu skrev:
Några stora brickor - en på varje sida - och skruv med mutter igenom kanske?
Dessa brickor ska väl i så fall jordas? Fast visst, det är ju inte långt till jordanslutningen...

Det finns brickor och skruv av nylon.

Protte

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.