2 464 läst ·
7 svar
2k läst
7 svar
Hjälp med elkablar
Jag behöver få hjälp med hur jag ska koppla in en taklampa. Så här ser det ut nu:

Det finns alltså fyra ledare som går ut från taket. Ledarna i taket förbinder vidare bänkbelysning över diskbänken. Eftersom det finns fyra ledare från taket, antar jag att det är en tändtråd som tänder taklampan, en fas som går direkt till bänkbelysning, och sen en nolla och en jord.
Om nu detta antagande är korrekt, så hade jag tänkt att koppla enligt nedan:

Är detta rätt tänkt?
I så fall, hur bär jag mig åt för att ta reda på vilka ledare som är vilka? Jag får väl skaffa en multimeter på Clas Ohlson, men hur kan jag ta reda på vilka ledare som är vilka med denna?
Tackar ödmjukast för hjälp!
Det finns alltså fyra ledare som går ut från taket. Ledarna i taket förbinder vidare bänkbelysning över diskbänken. Eftersom det finns fyra ledare från taket, antar jag att det är en tändtråd som tänder taklampan, en fas som går direkt till bänkbelysning, och sen en nolla och en jord.
Om nu detta antagande är korrekt, så hade jag tänkt att koppla enligt nedan:

Är detta rätt tänkt?
I så fall, hur bär jag mig åt för att ta reda på vilka ledare som är vilka? Jag får väl skaffa en multimeter på Clas Ohlson, men hur kan jag ta reda på vilka ledare som är vilka med denna?
Tackar ödmjukast för hjälp!
Produkter som diskuteras: "multimeter"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
Att skilja ut vad som är nolla och jord går inte med direkt spänningsmätning eftersom du har 230V fas-nolla och fas-jord, säkraste sättet är att följa ledningen via dosor till centralen. Och färgerna ska du absolut inte lita på!
Tack för svar! Har jag tänkt rätt i övrigt? När jag tog ner den befintliga lampan så var en röd ledare kopplad till jord. Om jag utgår från att detta är korrekt, vad är det värsta som i praktiken kan hända?
Ja, du har tänkt rätt i övrigt skulle jag tro (helt säker kan man dock aldrig vara utan att själv ha sett installationen). Om du är säker på att den röda var kopplad till jord så är den väl förmodligen jord. Men det finns ju ingen garanti att det var rätt kopplat då heller. Röd var vanlig som jord fram till skarven 60/70-tal, men användes även som fas-ledare ibland. Det värsta som kan hända? Att fas kopplas till jord så att ledande höljen blir spänningsförande, och det är ju ganska illa om man säger så.... Har du jordfelsbrytare så ligger du inte så risigt till i så fall.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 939 inlägg
Kabeln till vänster, går den till bänkbelysningen? Hur var den i så fall inkopplad?
Den var tvinnad i en slags gummihatt med den svarta ledaren som gick vidare till bänkbelysningen (tror jag).
Renoverare
· Gävleborg
· 8 220 inlägg
Eh, kommer det en EKK ut från taket en bit från det vanliga rörutloppet?
//Patrik
//Patrik
Nu vet jag inte exakt vad en EKK är, men det kommer ut fyra ledare från taket. Därefter går det en kabel med tre ledare vidare till belysningen ovanför diskbänken, så "EKK ut från taket" går i själva verket in i ett skåp och därefter vidare ner till belysningen. Det är alltså BARA de fyra ledarna som kommer från taket.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden