2 099 läst ·
5 svar
2k läst
5 svar
En grupp till
Hallå
När vi kastade ut den direktverkade elen blev det en massa säkringsplatser över i centralen. Skulle det vara möjligt att lägga uttagen i köket på en egen säkring och på så sätt slippa det irriterande ljusfladdret när man kör vattenkokare och nespressomaskin? Alternativt flytta belysningen til en ny grupp. Eller kommer det kosta mer än det smakar?
När vi kastade ut den direktverkade elen blev det en massa säkringsplatser över i centralen. Skulle det vara möjligt att lägga uttagen i köket på en egen säkring och på så sätt slippa det irriterande ljusfladdret när man kör vattenkokare och nespressomaskin? Alternativt flytta belysningen til en ny grupp. Eller kommer det kosta mer än det smakar?
Det är lätt ifall det finns tomrör dragna mellan central och lämplig plats, eller om det finns en bra och lätt framkomlig väg för utanpåliggande kabel.
Annars är det allt mellan småsvårt och omöjligt, typ.
Två olika säkringsgrupper ska inte gå i samma VP-rör, är en god tumregel.
Annars är det allt mellan småsvårt och omöjligt, typ.
Två olika säkringsgrupper ska inte gå i samma VP-rör, är en god tumregel.
Renoverare
· Gävleborg
· 8 220 inlägg
Du kan dra fram en till fas från centralen och skapa en tvåfasgrupp. Lägga uttagen på ena fasen och belysning på den andra. Installera JFB samtidigt om du inte redan ha det.
Det är väl några timmars jobb, beroende på hur det ser ut. Är det massa övertapetserade kopplingsdosor som sitter på ologiska ställen så tar det såklart lite längre tid än om det är ett rakt rör hela vägen till köket. Osv.
//Patrik
Det är väl några timmars jobb, beroende på hur det ser ut. Är det massa övertapetserade kopplingsdosor som sitter på ologiska ställen så tar det såklart lite längre tid än om det är ett rakt rör hela vägen till köket. Osv.
//Patrik
Redigerat:
Om du använder befintligt kablage som var till elementet. Då är det viktigt att tänka på att det ofta inte är fas+nolla +skyddsjord i röret utan istället fas+fas+(fas) + skyddsjord. Med den kopplingen har du alltså 400 V fas -fas vilket inte passar vägguttag.
Skyddsjorden får aldrig användas som en nolla i gruppledningar (PEN) av säkerhetsskäl.
Det kräver att man kopplar om i centralen för att få ut 230 V och (drar en blå nolla om man skall vara korrekt).
Skyddsjorden får aldrig användas som en nolla i gruppledningar (PEN) av säkerhetsskäl.
Det kräver att man kopplar om i centralen för att få ut 230 V och (drar en blå nolla om man skall vara korrekt).
Redigerat:
Renoverare
· Gävleborg
· 8 220 inlägg
Jag uppfattade det som att det var rivet ända fram till centralen.Tobbe_3 skrev:Om du använder befintligt kablage som var till elementet. Då är det viktigt att tänka på att det ofta inte är fas+nolla +skyddsjord i röret utan istället fas+fas+(fas) + skyddsjord. Med den kopplingen har du alltså 400 V fas -fas vilket inte passar vägguttag.
Det kräver att man kopplar om i centralen för att få ut 230 V och (drar en blå nolla om man vara korrekt).
//Patrik
Nä, det är inte helt rivet, vissa ändrades till att bli eluttag istället. Dock sitter inget nytt där jag har vattenkokaren.
Jag har inte en susning om hur det är kopplat, men elcentralen är i rummet nedanför köket så det är inte några långa sträckor det handlar om. Det verkar vara lösbart iallafall. Surt att jag inte tänkte på det när elektrikern var här innan jul.
Jag har inte en susning om hur det är kopplat, men elcentralen är i rummet nedanför köket så det är inte några långa sträckor det handlar om. Det verkar vara lösbart iallafall. Surt att jag inte tänkte på det när elektrikern var här innan jul.
Klicka här för att svara