Hej, jag tittade på centralen i en lägenhet jag hyr och märkte att man bara tejpat för ett urtag i kanten på locket med eltejp när man tog bort en gruppledning. Kabeln satt på undersidan centralen så där är en ursparning om 1x1 cm som exv. ett företagsamt barn skulle kunna pilla in ett finger/skruvmejsel eller dylikt.

Så det väckte ju frågan, är det OK? Är OK bara under vissa förutsättningar (höjd över golvet osv)? Hur gör man/ni när ni tar bort en kabel ur en central och det blir över hål i höljet? (Själv gör jag ingenting om det är på ovansidan centralen i mitt eget hus, men det gäller som sagt inte här).

Skulle rent teoretiskt det enda riktiga allternativet i så fall vara att köpa ett nytt lock? Det är nog inte görligt i det här fallet, det är en gammal central i plast av ett märke jag aldrig sett förut (och inte kommer ihåg heller).

Det föreligger ingen risk här, centralen sitter i huvudhöjd och vi är bara vuxna i lägenheten, så det är mer lagar/regler och praxis jag är ute efter eftersom situationen uppkommer ibland.

Är det en normcentral. Då är ofta elen ganska "svåråtkomlig " trots hålet. Men är det en gammal skruvproppcentral gärna utan jordfelsbrytare. Då finns det risk att man kan "peta" på fas L3 s strömskena om man stoppar in något.

Mycket riktigt, det är en normcentral. Och ja, det blir långt att peta. Man klarar det inte med ett finger.

Skall jag tolka det som att yrkesverksamma elektriker alltså bara skulle låtit det vara? Mao eltejp är OK här? Vad skulle man annars göra?

Skruva dit en bit list som täcker hela underkanten?

Förövrigt finns det många gamla konstruktioner som avnvänds än idag som inte är fullt elsäkra t.ex lamphållare typ e27 eller skruvpropp centraler (även felfria). I en skruvpropp (diazed) central kan t.ex skruvgängan var spänningssatt med 230 V till jord genom "bakmatning" av ett 400 V elelement eller 400 V spis. Det är fullt tillåtet att använda dessa centraler för delta kopplade trefaslaster utan nolla.

Redigerat:
Rikard Ågren skrev:
Skruva dit en bit list som täcker hela underkanten?
Det är ju iofs en tanke. Jag hade annars börjat fundera på att hitta någon kabelgenomföring (alltså själva gummit) spara ur lite mer och trycka i.

Annars så är jag lite förvånad över bristen på inlägg från alla yrkesverksamma elektriker. Det kan ju inte vara första gången någon sparar/borrar/skär fel i ett hölje. Jag trodde det fanns tio-tjugo smarta sätt att rädda situationen. Senaste gången jag själv gjorde det så sparade jag ur fel sida på en kulo-dosa, men det var ju bara att gå och hämta ett nytt lock. :) Här blir det svårare. Eltejp och låssas som det regnar avspeglar det alltså den allmänna meningen? :)

Gör jag fel när jag monterar dosor, kapslingar och liknande så byter jag helt enkelt till en ny. Tar jag bort något så att det blir hål försöker jag lösa det med något bättre än tape iaf, nu har jag inte vad jag kan påminna mig ställts inför problemet med "extra" hål till en central-kapsling.

Några stora brickor - en på varje sida - och skruv med mutter igenom kanske?

Gäller det bara säkerhet, (inte estetik), så kan man ju montera dit en kabelstumpsom man klipper av en bit ner, samt kopplar samtliga totar till PE-plinten...

Glufsglufs skrev:
Gör jag fel när jag monterar dosor, kapslingar och liknande så byter jag helt enkelt till en ny.
Jag förmodar att detta är ganska billigt. Ty den del Du klippt fel i, lär väl komma till användning hos någon annan kund, där det ska vara så klippt?

305 skrev:
Jag förmodar att detta är ganska billigt. Ty den del Du klippt fel i, lär väl komma till användning hos någon annan kund, där det ska vara så klippt?
I 90% av fallen så kan man använda den felklippta saken på ett annat ställe där urklippet passar ja, oftast på samma projekt fast någon annanstans.

Man får tänka sig för när man klipper

Ibland kommer man till ställen där namnet på kapslingen sittet uppochned och locket är uppklippt i den del som är vänd uppåt. Man kan tänka sig att det inte är några vackra ord som yttras när locket åker på och misstaget uppdagas

Absolut inte ord som ska sägas i kyrkan (för det har ju hänt att det blivit fel) samt när man inte kan skilja på höger och vänster när man står vänd åt fel håll när man klipper :P

305 skrev:
Gäller det bara säkerhet, (inte estetik), så kan man ju montera dit en kabelstumpsom man klipper av en bit ner, samt kopplar samtliga totar till PE-plinten...
Det får inte finnas "kabeländar" de måste sättas en dosa på (även om bara kabeln går in och inte är inkopplad till något).

Jag har fått nedslag 2 ggr av besiktningsmän.

Protte

Nästa gång kan du be besiktningsmannen tala om vart man kan hitta den bestämmelsen. Det är ju inte önskvärt med avklippta kablar eller kablar som inte är i bruk men ej demonterade, men förbjudet, det tror jag inte.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.