Hej,
jag var på byggmax häromdagen och läste på deras isoleringspaket. där står det att man i tak inte ska lägga isolering ovanpå el-rör då det då finns risk för överhettning. Stämmer det?

Gäller då isåfall samma sak i vägg, dvs ska man undvika att dra elledningar mellan 2 st isoleringsskikt? finns det risk för överhettning?

Jag har använt isolering från Roxull och Paroc i mina väggar och tak, och har både isolering ovanpå elledningar i tak och elledningar mellan 2 skikt isolering i vägg. Är detta en "farlig" konstruktion eller kan jag sova lugnt om nätterna?

Om man lägger elrören ovan isoleringen på tex kallvind så finns det risk för kallras och att det blir fukt i rören och du vet nog själv vad kombinationen fukt/vatten och el innebär......

I ett rör som är tex 16mm så kan man klämma in ganska många trådar inan det blir "tät" så att det är isolerat även inne i röret och "farlig" värmeutväxling sker.

Som elektriker så ska man förlägga rören så närma väggen (innåt) som möjligt så deras varningstext är för mig helt tokig. Vilket fabrikat har den texten?

Fabrikatet är "Knauf Insulation" och den rulle jag tittade på var deras "45 mm Space Roll".

På paketet står texten:
"Elektriskt
Isoleringen får inte läggas över elektriska ledningar. Lyft elektiska ledningar ledningar försiktigt över isoleringen så de inte överhettas"

Som du skriver så är det ju så att man i tex kallvind vill isolera ovanpå rören för att förhindra kallras och fukt i rören.

Även i mellanbjälklag, där elledningar går på tvären över bjälklaget, dras ju elledningar i utrummet mellan takgips och takstolar som blir mellan glespanel i tak, sedan lägger man stegljudsisolering (i mitt fall 70-90 mm) mellan takstolar. Denna isolering hamnar då över elledningarna. Är det fel att göra så? Innebär detta en brandrisk? Hur ska man annars lösa det med tvärgående elledningar?

Kan vara som så att det är en sån där mysko översättning som bara följer med för att det gäller i annat land, ett land där man bygger på annorlunda vis och har andra regler gällande förläggande av el..

Ett annat exempel är tex i protokollboken för ett fabrikat av värmegolv där det inte var tillåtet att lägga slingan inne i duschen enligt bilder, detta gällde då inte i sverige utan i andra länder där dom hade andra regler för tätskikt och annat.

Med tanke på att säkert 99% av alla elrör i Sverige ligger i eller under isoleringen så kan jag inte tänka mig att det skulle vara speciellt farligt med just det där fabrikatet.

Det är säkert nått "utländskt" som nån icke fackkunnig översatt. För rätt utförd elinstallation är det aldrig några problem med överhettning av ledningar, det kan man få när man är ute på marginalerna. Är man ute på marginalerna har man INTE utfört anläggningen på ett bra sätt.
Gängse förläggningssätt är mot skivor på innervägg samt i isolering så nära innerväggen som är praktiskt. Dimensionering och avsäkring anpassas redan i planeringsstadiet till det förläggningssättet.

Skulle väl vara då om man isolerar över en gammal utanpåliggande installation då, vilket man inte får göra hur som helst.

Det gör en påtaglig skillnad om man lägger en kabel i isolering eller utan isolering. Isolering på en sida och vägg på den andra sidan är normalt. I svenska bostäder är detta inget problem, eftersom ingen elektriker säkrar upp bara för att väggen är oisolerad. Om man däremot skulle isolera in en kabelstege på en industri ordentligt så osar det snart katt. Vilket inte betyder att elinstallationen inte är fackmannamässigt utförd.

Här finns data för den som gillar tabeller: http://www.fasteus.se/pdf/aeg/dela2.pdf

Ideala förutsättningar för brand har ett knippe kablar som matar AC-aggregat, ihopspända med buntband mitt i vindsisoleringen . Då är värmeutvecklingen är som störst när det är som varmast på vinden... :D

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.