Y
Skabörja sätta takkontakterna. I vanliga fall har jag tolkat det som att det inte har någon betydelse vilken ledare man sätter, för det leder ju och funkar iaf.

Fast av nyfikenhet så undrar jag ifall man ska vara riktigt nördig... har det då betydelse?

Har har den två färgade jorden, och den har sin bestämda plats i dosan.
Sen finns brun.. och blå... Har det betydelse om de hamnar på N eller P?

Teoretiskt sett borde det väl inte betyda något. var man sätter dem, eller?

Varför inte sätta blå på N och brun (tändtråd?) på P?

Eller är det jag som inte fattar frågan?

Y
brukar aldrig tänka utan sätter bara, borde ju inte ha någon betydelse i detta sambandet. går ju bara raka vägen genom lampan oavsett var trådarna är placerade.
-ville bara fått det bekräftat.

Har man inget intresse av att göra rätt - nej då spelar det ingen roll. För som du sa, det funkar ju.

Varför man skulle vilja göra fel bara för att det går förstår jag dock inte, om man inte är färgblind förstås.

Det har ju ingen praktisk betydelse, men det är ju lika lätt att göra "rätt" och då gör man naturligtvis "rätt".

Det kan ju faktiskt ha en (liten) säkerhetsmässig betydelse. Ty, om man skruvar ur glödlampan, så kan ju någon (felaktigt) peta med fingrarna och komma åt ledande delar. Och det är ju lättare att komma åt gängsidan som sitter längre ut. Alltså är det säkrast att ha nollan på gängan och fasen längre in.

Y
Så då var det ju bra att jag frågade trotsallt.
Tack för svaren

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.