Funkar detta?

Kan man (jag eller elektriker?) koppla in en byggcentral som tillfällig undercentral på ett 4-ledarsystem? 4-ledaren går alltså ut till en annan byggnad garage/uthus.

http://www.biltema.se/sv/Bygg/El/Elektrikerverktyg/Byggcentral/

Har försökt läsa här och förstå detta, men är antagligen trög eller så har jag inte hittat de råtta trådarna här.

Vad händer alltså om byggcentralen inte får någon nolla utan bara jord och tre faser?

Går det åt helvete då?

Kan man mäta sig fram till att den 4e ledaren verkligen är jord så det inte är något annat djävulskap här? Här har gått en tomte och pulat hos en gammal dam som gick bort innan vi köpte detta och här är en del konstigheter minst sagt.

Redigerat:
Ja, man kan utan problem gå över från 4 till 5-ledarsystem, det är mycket vanligt. Men man får sedan ALDRIG gå till 4 ledarsystem om man har 5 ledarsystem. Rätt utfört inga problem, fel =livsfarligt (som vanligt) ;).

Varför inte sätta dit en riktig central på en gång?

Mikael_L
Ja det går ifall det är ett "riktigt" eller "vanligt" 4-ledarsystem, eller vad jag nu ska kalla det.
Men jag menar att det ska vara 3 faser + PEN, dvs kombinerad skyddsjord och nolla.

Det tråkiga med denna lösning är att om det glappar i PEN någonstans så går alla anslutna enfasprylar sönder samtidigt som jordade apparater får strömförande höljen och blir livsfarliga.
Och risken för detta är mångfalt större när det inte är en permanent och ordentligt ihopskruvad lösning.
Har man 5-ledarsystem, dvs skyddsjord och nolla separerad uppstår det i alla fall inte omedelbar livsfara om någon koppling glappar. Anslutna enfasprylar lever dock farligt om nollan glappar.

För att förtydliga:
Om du bara kopplar in jord och tre faser i byggcentralen så går det åt helvete, ja.
Likaså om du bara kopplar in Nolla och tre faser.

Det måste först säkerställas att det verkligen handlar om ett 4-ledarsystem med PEN-ledare, och helst med de rätta dimensionerna (10mm2 PEN).

Lite upprepning av vad som redan sagts ovan, men det är viktigt att detta blir säkert.

Om vi tar det från början så måste du kontrollera hur den befintliga kabeln är inkopplad i matande central. Då det är ett 4-ledarsystem (TN-C) så skall PEN-ledaren vara ansluten på skyddsjordsskenan i centralen, inte neutralskenan. Det går inte att mäta sig fram till utan du måste lätta på locket till centralen. Och kabeln får ju inte vara inkopplad genom en JFB.

6 mm² (som du uppger i din andra tråd om snickerimaskinen) räcker inte med dagens krav. Men det är tillåtet om kabeln är befintlig, vilket den är i detta fall. Den behöver också vara normalt skyddad, dvs helst inte ligga löst på golvet.

Sedan är jag osäker på om ett uttag får innehålla en PEN-ledare - jag tror inte det, och jag skulle definitivt avråda från det. För att kunna koppla in uttaget till byggcentralen så skulle jord- och nollstiften behöva byglas i uttaget. Det kallas "nollning" vilket enligt uppgift förbjöds för en herrans massa år sedan.

Enda alternativet jag ser då är att borra ett håll i byggcentralen och koppla in kabeln fast. I praktiken måste du kanske ta bort intaget så att dessa stift inte blir strömförande, och då får du ett stort hål... PEN-ledaren ansluter du till skyddsjorden i byggcentralen, varifrån du sedan lägger en bygel (med minst 6 mm²) över till nollan.

Om du samtidigt skruvar fast byggcentralen på väggen och klamrar kabeln så börjar det likna en "riktig" central. d^_^b

Behöver du skarva kabeln för att nå fram till byggcentralen så går det att göra i en kopplingsdosa, även om det helst bör undvikas. Läs förmaningarna ovan om vad som händer om PEN glappar.

Mikael_L
Bo.Siltberg skrev:
Sedan är jag osäker på om ett uttag får innehålla en PEN-ledare - jag tror inte det, och jag skulle definitivt avråda från det. För att kunna koppla in uttaget till byggcentralen så skulle jord- och nollstiften behöva byglas i uttaget. Det kallas "nollning" vilket enligt uppgift förbjöds för en herrans massa år sedan.
Just så.
Det glömde jag bort, att tänka på.

Förbudet var väl motiverat, för denna vansinnighet i kombination med den gamla glappiga Semko-handsken som under sina glansdagar väl tog livet av ungefär en byggnadsarbetare/verkstadsarbetare/bonde i månaden. Numera klarar de flesta sig då dom är nästan helt borta. En bonde vartannat år ungefär stryker med, nu för tiden.

Naturligtvis sätter man ett uttag vid centralen med tre faser, nolla och skyddsjord. Därifrån drar man skarvsladd (5 ledare) till byggcenralen. INGEN annan "variant" då blir det rätt och så säkert det kan bli.

Den självklara lösningen är som elmont skriver ett korrekt uttag vid befintliga centralen.
En PEN får aldrig kopplas via någon form av brytare, säkring, skyddsapparat, kontaktdon etc, det är givetvis en av de mest grundläggande och viktigaste reglerna elsäkerhetsmässigt.

Förvånar mig lite att inte du Bo som känner föreskrifter av de flesta slag närmast flytande inte slog bakut direkt här.:)

Krångla helst inte med PEN-ledare i onödan, orsakerna är ganska tydliga beskrivna i denna tråd. Och särskilt utsatt känns det som i en byggmiljö.
Men att man har gjort så själv är en annan sak. En villa som stått tom ett år skulle renoveras, och centralen var sönderslagen o elsystemet var, ja skrämmande på många sätt. Så de fyra ledarna från mätartavlan dikt an centralen kopplades loss och las in i en kopplingsdosa.
Därifrån en stump kabel till en handske , några klammer och ordentliga kopplingsplintar så var det fixat. Sen byggdes systemet om, en ny central kom upp och sista kopplades centralen in när allt bygge var klart.

Och varför gjordes det inte riktigt (med en ny central) på en gång? Cetralen skulle ju i alla fall köpas, och systemet byggas om, ungefär samma arbete och kostnad.

Håller med. Sätt en riktig central på en gång. Vanliga byggcentraler brukar matas via ett 416 3fas-intag. Lite svårt då att ansluta seriöst om du bara har en 4ledar kabel som "sticker ut"? Eller sitter det en gammal central där?
Vi har egenbyggda "byggcentraler" för fast anslutning. Då går det bra att ansluta på en PEN-ledare (blir ju som en vanlig central)

Ja, ibland ser man inte skogen för alla träd :blushing: Vad jag egentligen kom fram till var ju faktiskt en en riktig central istället för en byggcentral!

Med andra ord så finns det inget invändningsfritt sätt att använda byggcentralen från Biltema med din befintliga kabel, och det finns ingenting som du får göra själv.

Det är t.o.m tveksamt om man får sätta upp en ny central med denna kabel i och med att den inte uppfyller areakravet på PEN-ledaren, dvs om man får betrakta kabeln som en befintlig huvudledning?

Nä, du behöver nog gräva ned en femledare till garaget om du inte vill ha en skarvsladd från huset.

Väldigt intressanta svar det här!

Jag får väl lämna tillbaka byggcentralen. Hade så gärna velat provköra maskinen litegrann. Men, men, man får väl ha lite tålamod då.

Några frågor till. Hur djupt ska det grävas? Är det smart att lägga kabeln i något slags rör? Nu är det 16A på den gruppen men jag skulle vilja ha 20A. Maskinen har 3 egna säkringar på 20A. Hur stor area ska 5-ledarkabeln ha då? Husets huvudsäkringar är på 25A. Måste kabeln ut på något speciellt sätt? Här är en gammal oljetank som ska bort. Kanske kan jag skära och använda ett av de gamla rören och gå ner med någon slags skyddsplåt på utsidan?

Du bör ha gula kabelskyddsrör, du klarar dig troligen med en 5x6 mm2 jordkabel, djupet på kabeldiket ca ½ meter, ut genom väggen ett pvc rör (kabelrör), på utsidan väggen och ner i marken ett kabelskydd.
Ett råd är att ta dit en yrkesman som på stället kan se om och hur det ska göras, det finns lite "fallgropar" så man bör nog vara på plats och se, han kan även ge dig lite råd om materialval.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.