7 758 läst ·
40 svar
8k läst
40 svar
Dra lågspänning i normcentral
Sida 1 av 3
På detta forum får alla elfrågor ställas och då kunskapsnivån är hög här kan man oxå oftast få bra svar på frågorna.
SBH:s svar tycker jag inte passar här, jag är övertygad om att TS är medveten om att någon utan behörighet (som inte är anställd av någon med behörighet) inte får koppla i elcentraler själv, och det var heller inte detta TS frågade om.
SBH:s svar tycker jag inte passar här, jag är övertygad om att TS är medveten om att någon utan behörighet (som inte är anställd av någon med behörighet) inte får koppla i elcentraler själv, och det var heller inte detta TS frågade om.
Jag tror att kablarna där 24 volten går i måste klara minst 250V isolation om de ska få blandas med de övriga kablarna under centralens kåpa.
Men kör du på t.ex. FK även där så är det ju grönt.
Jag kan ha fel här, men då blir jag säkert jättesnabbt rättad.
Men kör du på t.ex. FK även där så är det ju grönt.
Jag kan ha fel här, men då blir jag säkert jättesnabbt rättad.
Om du använder vanlig FK, RK på 24VDC sidan så är det inga problem varesig formellt eller praktiskt, du kan även med fördel använda EKK e.dyl om du installerar så att det passar. Att försöka hålla 24V delen lite avskiljd där det är praktiskt och enkelt möjligt skadar givetvis inte, kanske placera längst ut på skenan osv.
Beroende på vad du ska använda detta till (om det inte är SELV) är det ofta gynnsamt att ansluta minuspol till PE. Det ger bra skydd om något mot förmodan skulle gå snett så att man får överledning mellan 230->24V sidan.
Beroende på vad du ska använda detta till (om det inte är SELV) är det ofta gynnsamt att ansluta minuspol till PE. Det ger bra skydd om något mot förmodan skulle gå snett så att man får överledning mellan 230->24V sidan.
Bra påpekat, är en porttelefonanläggning, vet ej om den "tål" att jordas på minuspolen men det hade väl inte skadat om anläggningen fick en stadig potential och slapp flyta. Står inget i instruktionen i alla fall men kan nog pröva.GK100 skrev:
Om ledningsisoleringen ska tåla högsta spänningen så ska den ju tåla 400V vid 3-fas samt ett isolationsprov på 500V.Mikael_L skrev:
Ang. EKKX i central. Finns ett undantag i reglerna, 5cm avstånd eller skiljevägg mellan klen. och lågspänningsledningar kan man undanta isolationskravet.