Ska sätta ett skenmonterat 230->24VDC nätagg i en normcentral, är det några speciella krav, t.ex. märkning eller är det bara att "dra på"?

S
det har din elektriker koll på. som privatperson skall du ej in i centralen och pilla

På detta forum får alla elfrågor ställas och då kunskapsnivån är hög här kan man oxå oftast få bra svar på frågorna.
SBH:s svar tycker jag inte passar här, jag är övertygad om att TS är medveten om att någon utan behörighet (som inte är anställd av någon med behörighet) inte får koppla i elcentraler själv, och det var heller inte detta TS frågade om.

Det e bara att köra på

Mikael_L
Jag tror att kablarna där 24 volten går i måste klara minst 250V isolation om de ska få blandas med de övriga kablarna under centralens kåpa.
Men kör du på t.ex. FK även där så är det ju grönt.

Jag kan ha fel här, men då blir jag säkert jättesnabbt rättad. :)

500V isolation menar du väl. Förmodligen är det 3-fas i centralen.

Kravet är att den lägsta spänningens kablage skall klara samma krav som den högsta spänningens kablage i isolation

frohike skrev:
Kravet är att den lägsta spänningens kablage skall klara samma krav som den högsta spänningens kablage i isolation
OK, då är det fel redan i centralen för gamla anläggningen som ska bytas, byt kabel eller släng på en slang låter det som.

Redigerat:
SBH skrev:
det har din elektriker koll på. som privatperson skall du ej in i centralen och pilla
Vad gör du här på forumet, egentligen? Jag vet mycket väl vad som krävs formellt.

spinout skrev:
Stämmer!

Om du använder vanlig FK, RK på 24VDC sidan så är det inga problem varesig formellt eller praktiskt, du kan även med fördel använda EKK e.dyl om du installerar så att det passar. Att försöka hålla 24V delen lite avskiljd där det är praktiskt och enkelt möjligt skadar givetvis inte, kanske placera längst ut på skenan osv.

Beroende på vad du ska använda detta till (om det inte är SELV) är det ofta gynnsamt att ansluta minuspol till PE. Det ger bra skydd om något mot förmodan skulle gå snett så att man får överledning mellan 230->24V sidan.

Mikael_L
spinout skrev:
Fast mellan 24Volten och en fasspänning blir det väl knappast 400V spänningsskillnad?

GK100 skrev:
Beroende på vad du ska använda detta till (om det inte är SELV) är det ofta gynnsamt att ansluta minuspol till PE. Det ger bra skydd om något mot förmodan skulle gå snett så att man får överledning mellan 230->24V sidan.
Bra påpekat, är en porttelefonanläggning, vet ej om den "tål" att jordas på minuspolen men det hade väl inte skadat om anläggningen fick en stadig potential och slapp flyta. Står inget i instruktionen i alla fall men kan nog pröva.

I min central från -90 sitter ringklocketrafo på din skena med vanlig ekkx 4 ledare på sekundär sidan till knapp o klocka ??!...

(installerad av elektriker) var det tillåtet på 80-90 talet?

Mikael_L skrev:
Fast mellan 24Volten och en fasspänning blir det väl knappast 400V spänningsskillnad?
Om ledningsisoleringen ska tåla högsta spänningen så ska den ju tåla 400V vid 3-fas samt ett isolationsprov på 500V.

Ang. EKKX i central. Finns ett undantag i reglerna, 5cm avstånd eller skiljevägg mellan klen. och lågspänningsledningar kan man undanta isolationskravet.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.