24 256 läst ·
18 svar
24k läst
18 svar
Ska VV-beredaren kopplas med 1 eller 2 faser?
En helt annan fråga som ändå knyter an till min nya VVB. Trots att VVB´n ska vara superisolerad och fantastisk på alla sätt, så märker jag att den värmer upp rummet ganska så ordentligt. Det beror såklart på att blandventilen sitter i det fria och på slangarna som också de sitter i det fria.
Det är ju bra att överskottsvärmen kan användas för att värma badrummet. Men nu när det är 28 grader ute så är det inte fullt så angenämt med den extra värmen. Jag funderar på att dra på slangisolering men kan jag även isolera blandventilen på ngt bra sätt? Kan den ta skada?
Det är ju bra att överskottsvärmen kan användas för att värma badrummet. Men nu när det är 28 grader ute så är det inte fullt så angenämt med den extra värmen. Jag funderar på att dra på slangisolering men kan jag även isolera blandventilen på ngt bra sätt? Kan den ta skada?
Just nu är den faktiskt avstängd. Jag tömde ur lite ur radiatorkretsen för att plocka bort en radiator. Och sen kom pannan helt enkelt inte på igen eftersom vi numera bara nyttjar varmvatten på övervåningen där det nu finns en VVB. Men förra sommaren kördes den såklart eftersom det var vår enda källa till varmvatten. Men då gick brännaren inte särskilt ofta.
OK. Lycka till med duschandet även om det eventuellt kan bli lite kallt om baken sommartid! Vi hade tidigare en 80 liters med 3 kW som vi använde för tre personer. Det blev lite kallt för den siste. Numera har vi kopplat ner den till 1 kW, som anti-bakterie booster 60 grader efter en värmepump på 180 liter och 50 grader. Men värmepumpen får gå året runt.
Klicka här för att svara