Ska dra fram el till några nya vägguttag o brytare i ett rum som ska renoveras. Vill ha infälld el. Tänkte ta cirkel sågen o såga spår i väggen och sedan dra flexslang i dom. Är de ok att göra så? Och hur djupt i väggen bör elen ligga?
Mvh anders
Mvh anders
Renoverare
· Gävleborg
· 8 220 inlägg
Det är tillåtet ja. Hur djupt vågar jag inte uttala mig om. Jag säger tillräckligt djupt. 
//Patrik
//Patrik
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 959 inlägg
Om slangarna blir fixerade i väggen så krävs egentligen genomspikningsskydd utefter hela längden!!? Slangarna ska ligga ytligt för kylningens skull, men dom ska egentligen ligga löst så att en skruv kommer att putta undan den. Så frågan är hur utsatta slangarna blir. Hamnar dom en decimeter under taket, och rakt ned mot ett uttag, så borde det vara ok eftersom där brukar det finnas el, dvs varje händig person bör tänka på att det kan finnas el där.
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Vi brukar använda elkedjesågen när vi spårar, lite smidigare att jobba med än en cirkel.
Hur djupt du ska skära beror ju lite på hur väggen är uppbyggd. Det är ju inte så roligt om man skär så djupt att sågspånsisoleringen börjar ramla ut i ytterväggarna.
Hur djupt du ska skära beror ju lite på hur väggen är uppbyggd. Det är ju inte så roligt om man skär så djupt att sågspånsisoleringen börjar ramla ut i ytterväggarna.
Jorå det finns på fler ställen än biltema, här tex. http://www.elot.se/product.html?product_id=1991Timor skrev:
Ok. Tack så mycket för alla tips. Skulle nog ha satsat på kedje såg. För de var bökigt med cirkel sågen. Dammade friskt åxå. Väggarna var gips, tretex plattor, masonit sen bräd vägg, sen isolerat med well papp och nått skum..... Men jag sågade bara genom gips och tretex de räckte.
Mvh anders
Mvh anders
Är i tagen att göra samma sak och kommer att såga med cirkelsågen, från kulodosa och ner till placeringen för en 35mm rotdosa ovanför den kommande golvsockeln.
Men vi skall även klä in hela rummet med bröstpanel, ca 1200mm från golv.
Tänkte passa på att även såga vågräta spår för kabelrör, till motsatta delen av rummet, som sedan kommer att döljas bakom panelen.
Men är undrar om det finns någon rekommenderad höjd för vågrät dragning som man bör anpassa sig efter?
Annars tänkte jag mig att såga spåren på ca 800-900mm höjd för att undvika att placera dem där spikningen av panelen kommer ske.
Men vi skall även klä in hela rummet med bröstpanel, ca 1200mm från golv.
Tänkte passa på att även såga vågräta spår för kabelrör, till motsatta delen av rummet, som sedan kommer att döljas bakom panelen.
Men är undrar om det finns någon rekommenderad höjd för vågrät dragning som man bör anpassa sig efter?
Annars tänkte jag mig att såga spåren på ca 800-900mm höjd för att undvika att placera dem där spikningen av panelen kommer ske.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 959 inlägg
Jag känner inte till några regler emot det annat än att fastsatta rör i vägg skall dras horisontellt, vertikalt eller parallellt med rummets kanter.
Det är ju en god ide att hålla sig nära dessa kanter för att minimera risken för spik. Lägger du rören så lågt som möjligt på väggen så torde den risken inte vara så stor.
Det är ju en god ide att hålla sig nära dessa kanter för att minimera risken för spik. Lägger du rören så lågt som möjligt på väggen så torde den risken inte vara så stor.
Renoverare
· Gävleborg
· 8 220 inlägg
Vanligtvis drar man den kortaste vägen. Men vet du vart du kommer spika så kan du ju undvika att fräsa spår just där.
//Patrik
//Patrik
Om man inte har en el-kedjesåg att tillgå, är den rekommenderade metoden då att köra med cirkelsågen?
Sist jag gjorde liknande var i sovrummet, men då gjordes bara ett lodrätt uttag från befintlig kulodosa till befintligt uttag vid golvet.
Sågade då två parallella spår med cirkelsågen och tog ett stämjärn i matchande bredd och hackade bort träet som blev kvar mellan spåren, efter att röret lagts i spacklades det upprepade gånger.
Eller har någon ett bättre förslag? Handlar ju ändå om ca 10-15 meter spår som skall sågas och hackas, så den enklaste metoden önskas såklart!
Sist jag gjorde liknande var i sovrummet, men då gjordes bara ett lodrätt uttag från befintlig kulodosa till befintligt uttag vid golvet.
Sågade då två parallella spår med cirkelsågen och tog ett stämjärn i matchande bredd och hackade bort träet som blev kvar mellan spåren, efter att röret lagts i spacklades det upprepade gånger.
Eller har någon ett bättre förslag? Handlar ju ändå om ca 10-15 meter spår som skall sågas och hackas, så den enklaste metoden önskas såklart!
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Jag skulle säga att elkedjesåg är det absolut smidigaste i träväggar
Utanpåliggande är inte ett alternativ, inte heller att låta hantverkare göra det.Slugge skrev:
Har inte problem med att få det gjort själv, men vill inte börja för att sedan stå där med dumstrut för att det fanns ett mycket effektivare sätt att få det gjort !
Handlar väl om ca 3-3,5 meter i plankvägg med 6mm gipsskiva utanpå, resterande 10-12 meter är det bara plankväggen som skall sågas i.
Har ju dessvärre ingen elkedjesåg, har förvisso motorsåg men det kanske inte blir lika lättstyrt, om man nu dessutom helt bortser från alla avgaser...