har jordat uttagen idag och när det var gjort så fick jag ett brum i stereon via datorn, alltså när jag ska köra musik via datorn till stereon. fungerar hur bra som helst om jag lägger bort jorden eller om jag tar ur laddaren till datorn.. några förslag?? fel på laddaren kanske??

Du har nog lyckats skapa någon form av jordslinga. Jag löste problemet en gång i tiden genom att koppla in en 1:1 trafo på lågnivåkabeln. Hittade då en billig på Biltema som fungerade utmärkt. Prova annars att vända på stickproppen för att skifta fas och nolla.

Troligen är nätaggregatets mittpunkt ansluten till skyddsjorden, skyddsjord ska endast användas som just skydd och inte som en del i en "förstärkare". Men jag har sett många förstärkare men med mittpunkten ansluten till jord. Om man tar bort jorden brukar brummet upphöra, sedan kanske man inte ska pilla med skyddsjorden om man inte är rätt klar på vad man sysslar med och vilka konsekvenser det kan få.

Är datorn och stereon kopplade till samma uttag?
Har du fler prylar som på något sätt är ihopkopplade med datorn eller stereon? (TV t.ex.?) Det kan hjälpa att se till så att alla prylar som är sammankopplade är anslutna till samma jordade uttagsgrupp.

Fick samma problem, var kabel-tv anläggningen som skapade jordslinga. La in en galvanisk isolator på antennkabeln så blev det tyst.

Kanske ett långskott, men kan det hjälpa att vända någon lämplig stickpropp, åt andra hållet?

305 skrev:
Kanske ett långskott, men kan det hjälpa att vända någon lämplig stickpropp, åt andra hållet?
Kanske inte helt fel, kolla i http://www.kennethshem.se/Hoegtalarskroenor.html
Det finns ett avsnitt kring brum i förstärkaren. Sedan om det är korrekt låter jag vara.
Edit: Avsnittet heter "Vända nätkontakten rätt:

GoEk skrev:
Fick samma problem, var kabel-tv anläggningen som skapade jordslinga. La in en galvanisk isolator på antennkabeln så blev det tyst.
Skulle nog också tippa på att det är antennens jord som spökar om det nu finns en tv med i bilden som är kopplad till stereon eller om du rentav har en antennkabel för radio i stereon. Prova att koppla ur antennkabeln isf. Har alltid varit antennen som spökat när jag fått jordbrum.

Du har jord från flera håll med olika potential, då får man jordströmmar (brummar i ljudet)
sätt dit en galvanisk isolator på audiokabeln och antennkabel om du har tv i samma koppling så är problemet löst

Isolator på audiokabeln behövs troligtvis inte om stereo och dator båda är jordade via samma grupp...

det är bara att prova, men det behöver inte vara mycket skillnad i potential innan (brumm) kommer även om de är på samma "grupp"

Bojkotta alla "sunkiga" elektronikprylar där man använder skyddsjorden som en del av "musikanläggningen". Skyddsjordens uppgift är att vara ett skydd för farliga spänningar på starkströnssidan och inget annat. Om "skalet" på lådan är av metall ska den jordas MEN då ska inte "lådan" anslutas till förstärkaren. Den "sida" som är kopplad till 230 Volt ska inte ha nått metalliskt samband med förstärkardelen, varken fas, nolla eller jord.

Problemet är väl oftast inte ljudanläggningen utan datorer som skal o skärmjord är ihopkopplad på samt även kabel tv system är jordade och SKA vara det

Skydsjordar SKA vara "rena" och INTE belastas med "skräp" funktionen, skydsjorden är avsedd som en säkerhetsdetalj inget annat. Att vissa tillverkare av oförstånd? använder skyddsjord som systemmittpunkt kan sluta mycket illa. Jag har tex kopplat in ett stort tappsystem för oljor och fett som styrs via en centralt placerad huvudenhet samt slavenheter i lokalen samt angränsande byggnader. Eftersom slavarna stömförsörjdes från respektive hus och hela anläggningen var sammanbunden via systemjorden gjorde potensskillnaderna i dom olika lokalena att ett flertal enheter förstördes. Hade "systemjord" och skyddsjord varit galvaniskt separerade skulle aldrig problemet uppstått.

Det är inte riktigt så enkelt...
Apparaternas plåtlådor är kopplade till PE som en skyddsfunktion. Men det har även en EMC-teknisk funktion. Utan jordat chassi blir ofta emissionerna för höga.

När en signalkabel kopplas till apparaten så får emissionerna en väg ut ur lådan, och dessutom en utmärkt "antenn". För att motverka detta kopplar man signalkabelns skärm till chassit, så att emissionerna förblir "instängda".
Nackdelen med denna lösning är risken för jordströmmar.

En kompromiss är att signalkabelns skärm kopplas till chassit via en konsensator. Det ger inte riktigt lika bra EMC-egenskaper, men man slipper jordströmmarna.

Olika länder och olika företag prioriterar lite olika och föredrar den ena eller den andra lösningen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.