14 205 läst ·
9 svar
14k läst
9 svar
Jobba som elektriker, krav på utbildning?
Att en person som är anställd av en behörig elektriker med företag får koppla el på arbetstid är vi överens om.
Det jag undrar är om det finns något lagkrav som reglerar vad denna anställde person måste ha för utbildning?
Tex. Kan en 15-åring som just gått ur grundskolan göra lagliga installationer om han är anställd av Sven Svenssons El AB ?
Det jag undrar är om det finns något lagkrav som reglerar vad denna anställde person måste ha för utbildning?
Tex. Kan en 15-åring som just gått ur grundskolan göra lagliga installationer om han är anställd av Sven Svenssons El AB ?
Enligt lagen - nej.Gabbe1 skrev:
Ja.
Men den behörige ska se till att den som utför arbetet har tillräckliga kunskaper.
Och förutom detta har både facket och organisationer såsom EIO m.fl. sina åsikter i frågan och trycker på företagen på olika sätt.
Saxat ur elinstalltörsförordning (1990:806)
6 § Elinstallationsarbete får utföras endast av elinstallatör eller av yrkesman under överinseende av elinstallatör hos vilken yrkesmannen är anställd eller som är anställd i samma företag som yrkesmannen.
7 § Elinstallatören skall se till att den som utför elinstallationsarbete under hans överinseende har de kunskaper och färdigheter som fordras för arbetet. Han skall vidare se till att den del av den elektriska starkströmsanläggningen eller anordningen som arbetet omfattar har kontrollerats i betryggande omfattning innan den tas i bruk genom att spänning, ström eller frekvens påförs som kan vara farlig för person eller egendom.
http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19900806.htm
Redigerat:
Moderator
· Stockholm
· 57 851 inlägg
Såvitt jag förstår så finns det inget olagligt i att en behörig elektriker låter en helt outbildad installera el. När det gäller en mindreårig är jag mer tveksam, det finns en del lagar som styr att 15 åringar inte får utföra vissa typer av ansträngande eller farliga arbeten. Men det har inget med ellagstiftning att göra.
Den behörige elektrikern är ansvarig för att se till att den personal han skickar har rätt kompetens.
Skillanden mellan detta och ex. hempul, är att här finns det en behörig som kan bedömma att ett visst arbete faktiskt är så enkelt att han vågar skicka ut en person med begränsade kunskaper. En hempulare kan aldrig vara säker på att han vet vad han inte kan.
Den behörige elektrikern är ansvarig för att se till att den personal han skickar har rätt kompetens.
Skillanden mellan detta och ex. hempul, är att här finns det en behörig som kan bedömma att ett visst arbete faktiskt är så enkelt att han vågar skicka ut en person med begränsade kunskaper. En hempulare kan aldrig vara säker på att han vet vad han inte kan.
Tack för snabba svar.
Exemplet med en 15-åring kanske var dumt med tanke på regelverket kring minderåriga, jag borde ha skrivit "en 18-åring som just avslutat gymnasieskolans vårdprogram"
Exemplet med en 15-åring kanske var dumt med tanke på regelverket kring minderåriga, jag borde ha skrivit "en 18-åring som just avslutat gymnasieskolans vårdprogram"
I praktiken idag är det nog rätt få elfirmor/behöriga elektriker som vill och vågar ta in helt okvalificerad arbetskraft. Och deras medlemskap i EIO och deras kollektivavtal med SEF trycker också på att dom inte ska ha anställda med mindre kunskap än gymnasieskolans elprogram.
Men i lagens bokstav är det inga fel.
Men i lagens bokstav är det inga fel.
Spinner vidare lite.. Vad krävs i form av utbildning om man vill bli elektriker "i vuxen ålder"?
Nä, de firmor (inkl mig själv) som jag känner till anställer ingen som inte har gymnasieutbildning eller motsvarande som genom godkända betyg ger cert från ECY.
När jag ändå håller på så kan jag ju då berätta att ECY står för Elbranchens Centrala Yrkesnämnd samt att cerifikatet (starkströmselektriker i det här fallet) utfärdas till personer som efter genomgången grundutbildning omfattande såväl teori som praktik godkänd av EIO och SEF.
När jag ändå håller på så kan jag ju då berätta att ECY står för Elbranchens Centrala Yrkesnämnd samt att cerifikatet (starkströmselektriker i det här fallet) utfärdas till personer som efter genomgången grundutbildning omfattande såväl teori som praktik godkänd av EIO och SEF.
Det finns ju som sagt utbildningar genom "vuxenskolor" och annat och i kursprogrammen så står det om utbildningen ger tillräckligt för att man ska vara godkänd för att kunna plocka ut certifikat från ECY, alltså inte så ordagrant men det är ju det som sen ev arbetsgivare utgår ifrån. Tiden för själva utbildning (skola) kan ju variera men sen komemr en obligatorisk lärlingstid där man praktiskt ska utföra vissa typer av jobb/moment på ett visst antal timmar innan man börjar klättra på lönestegen.acrophobic skrev:
Var ganska vanligt förr att firmor anställde 16åringar efter grundskolan. Men då gick de in på en ganska låg lön och kunde inte komma så många steg upp som de som gick yrkesutbildning. Samt att de som hade yrkesutbildning gick in på ett högre nivå från början. Var ganska vanligt att de som började direkt efter grundskolan senare pluggade på kvällar för att tillgodoräkna utbildning.
Jo, det var ju ett bra sätt för de skoltrötta.
Klicka här för att svara