Hej,

Hobbyelektrikern här igen...

Injektorpump till brunnen lägger av när den får gå för ofta/länge (vid lite större/längre vattenuttag)
Kopplad till 300l hydrofor.

Knappen på strömbrytaren åker ut och man får gå ner i källaren och trycka in den igen. Skruvade upp dosan och ser att den har någon form av frånslagsskydd (motorskydd?) som är inställt på 4,5A vilket är min. Går att ställa upp till 7A. På märkningen bredvid står dock 500V 6A, vet ej om det betyder att jag inte bör skruva upp högre än så?

Pumpen är bytt för drygt 5år sedan av tidigare ägare och misstänker att motorskyddet inte är korrgigerat vid bytet.

På pumpen står märkt följande (x ska symbolisera linjerna på märkplåten)
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
x Effekt % x I 1/1 5,90/3,40 A x
x 82 x I max 6,50/3,75 A x
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

I 1/1 5,90/3,40 A
I max 6,50/3,75 A

Tolkar jag detta rätt att normal drift räknas som är 82% och man då har ett strömuttag på 5,90 startström och 3,40 drift. Vid max tar den ut 6,50A startström och 3,75A i drift. Kan detta vara en riktig tolkning eller ska det utläsas på annat sätt?

I så fall *borde* väl 4,5A på motorskydd räcka eller vad bör jag annars ändra till?

Det blev några frågor, men den sista ang eventuell korrigering är den viktigaste.

Tack på förhand!

Är det en trefasmotor? De angivna strömmarna kan gälla för D- resp Y-koppling. Kan du fota märkplåten - det bör finnas fler uppgifter.

Jag tycker det är bra om skyddet löser vid stort vatten uttag då stannar pumpen vid ev läcka. Det är annars bäst att mäta upp strömmen med amperemeter så man får rätt värde till motorskyddet
Mvh Tille

Tack för svar. Här kommer bilder.

Märkplåten på pumpen:
dscn6384.jpg

Strömbrytaren:
dscn6381c.jpg

Motorn ska vara Y-kopplad om den är kopplad till det vanliga elnätet i Sverige. Motorn kan då dra max 3,75A i drift. Ditt motorskydd är alltså för kraftigt egentligen. Det kan vara dålig kontakt på någon anslutning eller så går motorn trögt av någon anledning, eventuellt så är den trasig.

3-fas bör stämma.

Jag skulle *tro* att det är när den startat ett antal ggr som motoskyddet löser ut (inte helt 100 men har den känslan). Jag antar att det i så fall kan bero på startströmmarna är för starka och kommer för ofta?

kontaktproblem eller motorn går trögt, hur felsöker/åtgärdar jag det?

tille1 - jag håller iofs med dig att det är bra om det slår ifrån men samtidigt vill jag tex kunna ha vattenspridaren på någon timme utan att behöva springa ner i källaren tiit som tätt och slå på pumpen...

Skaffa en Amperemeter o mät vid drift på alla faserna så får vi fakta att gå på
mvh Tille

Fyll på luften i hydroforen så slår den inte till så ofta.

Ejektorpumpen ser rätt ny ut, men motorskyddet verkar ha passerat sitt bäst-före-datum för länge sedan;). Verkar ju inte anpassat till motorn.
Kolla att alla skruvar är ordentligt åtdragna i anlutningsplinten på pumpen.
Klarar din brunn att ge tillräckligt med vatten? Vattenspridare på i en timme. Finns det vatten för pumpen att pumpa?

Kanske inte dum idé att byta motorskyddet mot ett mer modernt, det nuvarande är av "museieföremål" och ser ut att ha korroderat en del. Noggranheten torde vara bättre på ett nytt motorskydd.

Exempel på motorskydd: http://new.lundagrossisten.se/catalogue/i14010.html

Ja antagligen helt rätt väg att gå att byta ut motorskyddet...
Luft finns i hydroforen, så mycket det går, är modell äldre även den så jag har inte lyckats pumpa in luft utan jag måste helt enkelt tömma den helt ibland.

Hur mäter jag strömmen på faserna rent praktiskt (mellan vilka trådar)?
Måste jag ha en separat amperemeter, funkar inte med multimeter?

Bif en bild på hur det ser ut inkopplat i motorn:

dscn6394p.jpg

Helt otroligt att jag läste el på gymnasiet en gång i tiden, *allt* verkar helt klart ha försvunnit ur huvudet...

Om din DMM kan mäta ström upp till 10 A så går den att använda, men då måste du koppla isär någonstans så att DMM'n kan kopplas in i serie.
Du kan också mäta spänningsfallet över ett par meter kabel och räkna ut ett ungefärligt värde på strömmen: I = ∆U / (0.018 * kabellängden).
Men framför allt kan du med denna metod kontrollera om det finns skillnader mellan faserna som kan tyda på dålig kontakt, eller dålig motor... Mät t.ex över kontaktblecken på ditt gamla motorskydd - har du tur kan du konstatera att det är dåliga kontakter i det och kommer undan med några hundralappar för ett nytt motorskydd.

Tack! Nu kommer svaga minnen tillbaka - just det mäta ström görs i serie!

När du säger "mät över kontaktblecken på ditt gamla motorskydd", menar du då att jag sätter den i läge off och sedan mäter 1-4, 2-5, 3-6 enligt nedan skiss eller missförstår jag?

1 2 3
OFF ON
4 5 6

Googlade på amperemeter och hittade Tångamperemeter, minns jag inte från förr, det måste vara något nytt? :)
Det verkar ju perfekt att bara hålla runt kabeln för att mäta. Funkar dom bra?

Tex denna:
http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Matverktyg/Matinstrument/Tangamperemeter-DCM-6003-ACDC/

Tack igen till er alla som tar er tid att hjälpa till med mina novis-frågor!

Tångamperemätare är nästan ett måste och kan rekomenderas, blir ju mer eller mindre livsfarligt att koppla in en vanlig multimeter i serie med lasten (mycket yta på mätprober som inte blir beröringsskyddat).

Den funkar så att du "kniper" den om en ledare i taget och avläser strömmen. Lägger man den runt hela kabeln så skall normalt värdet bli 0 om det inte är så att ansluten utrustning läcker ström mot jord.

Jag tycker att du letar efter en person som har instrument och kan mäta i bekantskapskretsen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.