2 052 läst ·
13 svar
2k läst
13 svar
Okey att bryta nollan i motsatt riktning mot faser JFB?
Medlem
· Västra götaland
· 160 inlägg
Är det okey att man bryter nollan "nedifrån och upp" i motsatt riktning ifrån faserna som kommer som vanligt ifrån toppen och in i skenan? Har nämligen korta ledningar in i en gammal 40tals lägenhet så jag har ingen möjlighet att dra PEN till jordplinten direkt och sedan vidare till JFB.
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Hur hade du tänkt att få jord på jordskenan då? PEN går _ALLTID_ på jordskenan först!
Tips: skarvhylsa och presstång
Tips: skarvhylsa och presstång
Produkter som diskuteras: "presstång"
Crimptänger
Crimptänger, även kända som kabelskotänger, är specialverktyg som används för att fästa en kontakt på änden av en kabel eller ledare. Dessa tänger pressar metallhöljet runt kabeln för att skapa en robust, tillförlitlig och långvarig
Läs mer
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Eller hade du tänkt att nollan skulle gå motsatt riktning genom JFB?
Protte
Protte
Moderator
· Stockholm
· 57 848 inlägg
Som sagt det kommer inte att fungera.
OCH PEN Skall gå till jordplinten först. För mig låter det som du bör kalla på en eletriker. Antingen kommer elektrikern på en lösning av problemet med kort tråd, eller så kan elektrikern skarva ex. med en presshylsa.
Om man skall skarva med presshylsa så behöver man ha ett pressverktyg av skaplig kvalitet för att försäkra sig om att den blir korrekt pressad. Det duger inte med en presstång för 49:50 från bensinmacken.
OCH PEN Skall gå till jordplinten först. För mig låter det som du bör kalla på en eletriker. Antingen kommer elektrikern på en lösning av problemet med kort tråd, eller så kan elektrikern skarva ex. med en presshylsa.
Om man skall skarva med presshylsa så behöver man ha ett pressverktyg av skaplig kvalitet för att försäkra sig om att den blir korrekt pressad. Det duger inte med en presstång för 49:50 från bensinmacken.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 858 inlägg
Jo om samtliga ledare "går åt samma håll".
Medlem
· Västra götaland
· 160 inlägg
Det går fint som sagt, men blir ett problem i mitt fall att mata faserna till JFB åt fel håll iom att jag kopplar med skena istället för RK till dvärgbrytarna.mortirolo skrev:
Får skylla på trötthet när jag skrev frågan, givetvis kan inte strömmarna i JFB gå åt motsatt håll då de är avsedda att ta ut varandra..
Jag tror jag gör som så att jag monterar en extra jordplint i nederkant av centralen, koppar PEN dit och drar en jordkabel till den huvudsakliga jordplinten i överkant av centralen, att ha "byglade" jordplintar är vad jag vet fullt korrekt?
Redigerat:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 858 inlägg
Du kan ju låta denna plint vara PEN-plinten, varifrån du går med
- en G/G skyddsledare till PE-plinten i toppen, och
- en blå neutralledare till JFBn.
Annars får du två st PEN-plintar, en "ren" och en kombinerad PE/PEN.
- en G/G skyddsledare till PE-plinten i toppen, och
- en blå neutralledare till JFBn.
Annars får du två st PEN-plintar, en "ren" och en kombinerad PE/PEN.
Löser den verkligen ut på testknappen om nollan går in från ett håll och faserna från andra??? det tror inte jag...
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 858 inlägg
Ingen annan heller 
Medlem
· Västra götaland
· 160 inlägg
Japp, det var precis det jag menade att det gör, tanken är ju att de båda magnetfälten som nollan och faserna alstrar skall ta ut varandra, matar du JFB med nollan ifrån fel håll genererars ju ett omvänt magnetfält vilket ger dig ett dubbelt så starkt magnetfält och inte noll som är avsett.mortirolo skrev:
Medlem
· Västra götaland
· 160 inlägg
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden