3 138 läst ·
9 svar
3k läst
9 svar
Borra i badrum
Finns det ett instrument till överkomligt pris för en amatör, för att kolla att det inte finns elkablar bakom kaklet i badrummet? jag skall montera en draperistång och behöver borra hål. Hur säkrar man bäst att inte det komer fukt i hålet sen?
Ja, det finns att köpa hos de flesta bygghandlare. T.o.m. clas olsson och jula har varianter för runt 500-lappen. De brukar kunna känna av el, metall och vanliga regelkonstruktioner i trä.
Ang. hålet, brukar man fylla det med silikon innan man skruvar fast något.
Ang. hålet, brukar man fylla det med silikon innan man skruvar fast något.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 991 inlägg
Obs - billiga (~500
spänningsdetektorer brukar inte vara speciellt pålitliga så se till att verifiera instrumentet på ett ställe där du vet att det går kablar.
Vilka sådana har ni erfarenhet av att de inte funkar?
Jag har en billig metall/spänningsdetektor från 80-talet, invändigt ser den ut som en AM-radio från 70-talet fast utan högtalare och med en lysdiod. Den funkar perfekt varje gång jag t.ex. felsöker julbelysningar....
Jag har en billig metall/spänningsdetektor från 80-talet, invändigt ser den ut som en AM-radio från 70-talet fast utan högtalare och med en lysdiod. Den funkar perfekt varje gång jag t.ex. felsöker julbelysningar....
Så länge du inte sprutar vatten rakt på skruven så borde det inte ha kunnat ske så mycket.yuphin skrev:
Tänk på att trycka in ordentligt med silikon innanför kaklet. Kaklet är som du säkert vet inte vattentätt - det gäller att få silikonet att täta fuktspärren som ligger bakom kaklet.
Klicka här för att svara