28 771 läst ·
25 svar
29k läst
25 svar
Inställning av motorskydd för pump
Tillbaka från en liten semestertripp. Har nu skaffat en tångamperemeter och mätte på samtliga faser:
Röd 2,8-2,9 A
Grå 2,9 A
Svart 2.6-2.7 A
Lite variation alltså, är denna acceptabel?
Vad innebär detta för motorskyddet, vad bör det vara inställt på?
Startströmmarna varierade kraftigt vid varje start och stopp och blixtrade förbi under bråkdelen av en sekund på displayen (verkar tyvärr inte finnas någon maxinställning på amperemetern)
Några värden jag tyckte mig se fladdra förbi: 6 - 7,8 - 13,2 ampere
Röd 2,8-2,9 A
Grå 2,9 A
Svart 2.6-2.7 A
Lite variation alltså, är denna acceptabel?
Vad innebär detta för motorskyddet, vad bör det vara inställt på?
Startströmmarna varierade kraftigt vid varje start och stopp och blixtrade förbi under bråkdelen av en sekund på displayen (verkar tyvärr inte finnas någon maxinställning på amperemetern)
Några värden jag tyckte mig se fladdra förbi: 6 - 7,8 - 13,2 ampere
Jag hade liknande problem med ett gammalt skydd och en i och för sig gammal pump. Bytte rubbet och nu har det aldrig löst ut. Det är ställt på rätt ström också nu. Jag kan bara hålla med om att det är läge att byta, det är vare sig dyrt eller krångligt. Min pump liknar din, så byt ut skyddet också.. kanske även hydroforen om den är av "museityp". Vi bytte till hydropress och har aldrig ångrat oss!
Det som brukar få motorskydd att lösa är skadade lindningar men det är inte troligt när värdena är så pass jämna, för täta starter men det luften har du koll på så då faller det, pumpen går tungt, kolla om det går lätt att med handen snurra på pumpen, ett dåligt motorskydd med glapp i anslutningar/kontaktytor. Det är väl ungefär dom fel det kan vara.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 929 inlägg
Det blir säkert bra.
Lite saker kom emellan men nu har jag äntligen installerat nytt motorskydd och problemet är som bortblåst!
En kvarvarnde fråga dock. Jag mätte ju upp strömförbrukningen vid drift till mellan 2,6 - 2,9A. Jag lämnade motorskyddet inställt på lägsta, 2,5A och det löser inte ut. Är det inom felmarginalen eller...?
Kan jag testa eller mäta att motorskyddet fungerar som det ska?
En kvarvarnde fråga dock. Jag mätte ju upp strömförbrukningen vid drift till mellan 2,6 - 2,9A. Jag lämnade motorskyddet inställt på lägsta, 2,5A och det löser inte ut. Är det inom felmarginalen eller...?
Kan jag testa eller mäta att motorskyddet fungerar som det ska?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 929 inlägg
Vad händer om motorskyddet är åt h*** för högt inställt - brinner motorn då?
Ett motorskydd ska tåla 1.2 x inställd ström om jag inte misstar mig, så det håller precis på gränsen i ditt fall.
Ett motorskydd ska tåla 1.2 x inställd ström om jag inte misstar mig, så det håller precis på gränsen i ditt fall.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden