Hej,

Sökt runt på forumet men inte hittat svar på alla frågor.
Spisen i köket ska bytas mot induktionshäll samt inbyggnadsugn, ny el ska dras från proppskåp.
Gamla spisen var ansluten med 4mm² kabel från 20A säkring via kopplingsdosa till spisen.
Huvudsäkringen är på 25A.

1. 4mm² räcker från säkring?
2. Koppla in ugn och häll via kopplingsdosa eller kontakter?
3. Kan ugnen kopplas in efter 20A säkring? (tror det är 2,5mm² kabel)

Hej!

Det bör stå på den nya spisen/ugnen vad de kräver för säkring.
Om du har tre-fas så kan det kanske vara smart att dra fram det till spisen.
Finns det någon anledning till att du ska dra ny el? Om kablarna är fräsha och du bara har en fas, räcker det väl att sätta till ett kopplingsdosa eller kontakt.

1. Jag har för mig att 4mm² är det som gäller för 20A, men någon får gärna bekräfta.
2. Om det sitter kontakter på spis/ugn så kan det vara smidigt att använda dem.
3. Osäker, men jag skulle tro att det går bra

Har du tänkt anlita en elektriker eller koppla själv?
Lite bilder kan hjälpa till...

/Emil

Tog bort den gamla kabeln vid renoveringen, såg inte allt för fräsch ut och var röd jord i den.
Har inte fått hem ugnen o hällen än. Men i specifikationerna till ugnen står det "Säkring 16 A" och "Elanslutning
jordad stickkontakt".
Har bara enfas i lägenheten.

Vad är det för häll?

O
Bamsetroll skrev:
Sökt runt på forumet men inte hittat svar på alla frågor.
Spisen i köket ska bytas mot induktionshäll samt inbyggnadsugn, ny el ska dras från proppskåp.
Gamla spisen var ansluten med 4mm² kabel från 20A säkring via kopplingsdosa till spisen.
Huvudsäkringen är på 25A.
Mycket vanligt i 50-talslägenheter. Framför allt i tvårumslägenheter. 25A huvudsäkring på enfas. 20A för spis. 2 x 10A för allt annat.

Bamsetroll skrev:
1. 4mm² räcker från säkring?
Ja.

Bamsetroll skrev:
2. Koppla in ugn och häll via kopplingsdosa eller kontakter?
En utanpåliggande dosa och sedan fast anslutning med gummikabel och förskruvningar till ugn och spis.

Bamsetroll skrev:
3. Kan ugnen kopplas in efter 20A säkring? (tror det är 2,5mm² kabel)
Det är tillåtet att gå ned i dimension på anslutningskabel. Så du behöver inte ha 4,0 mm² på anslutningskabeln till ugnen.

Jag bodde i en sån lägenheten installerad på det sättet. Fel eller inte så var det installerat av en stor och välrenomerad elfirma. Funkade bra och vi lyckades aldrig skjuta huvudsäkringen. Däremot löste dvärgbrytarna på resten när vi råkade köra vattenkokaren samtidigt som disk- eller tvättmaskinen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.