Håller med Enk Projektet. Byt till nya ojordade och låt det vara så. Då håller du din inom lagens ramar samtidigt som du har gjort det petsäkert.

dra om till jordat är en ännu bättre idé...

el_richard skrev:
dra om till jordat är en ännu bättre idé...
Absolut.....men trodde inte det var ett alt för TS... ;)

Tolkar att han ville montera jordade uttag redan nu för att slippa köpa ojordade uttag som ändå ska bytas ut i framtiden. Alltså en kostnadsfråga då byte av alla eluttag i hela kåken kostar en slant. Min tolkning.

Att dra om till jordat var ju en framtidsplan för TS. Men petskyddet var viktigare. Dessutom så har vissa framtidsplaner en tendens att hamna längre och längre in i framtiden.

Han bedömmer också själv att 99% av inkopplad utrustning ändå är ojordad.

Med den inputen anser jag att det ändå är bättre att byta till ojordade petsäkra kontakter i nuläget. Den dagen (om den kommer) då han tar dit en elektriker som drar in jord så är det möjligt att byta ut uttagen rum för rum vartefter ekonomin tillåter. Uttaget måste ju inte bytas bara för att det finns en jordtamp i dosan.

Japp, nya petsäkra ojordade uttag eller petskydd. Nya uttag kostar 35kr/st på Classe. Sen kan man dra jord och byta till dyrare jordade uttag när ekonomin tillåter.

Jag har inte provat just de uttag som klasolle säljer för 35/st, men allmänt kan sägas att en del billiga petsäkra grejer (åtminstone skarvdosor) inte bara är petsäkra utan ibland även säkrade mot all normal användning. Man måste ha hammare för att få in stickkontakterna i uttagen. Prova hur ett uttag är innan det köps ett par dussin...

Men då är han ju motiverad att byta dem så snart det finns möjlighet! :)

Sant! ;) ;)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.