2 003 läst ·
5 svar
2k läst
5 svar
El till garage
Har relativt nyligen flyttat till första huset. Det är ett bra och trevligt hus, men det saknas el i garaget. Det blir mörkt denna årstiden..
Elektrikern föreslog att man grävde ner 6mm2 kabel och satte en liten elcentral i garaget.
Fördelarna är ju uppenbara med separat jordfelsbrytare t.ex. men är det värt det jämfört med att bara dra ut 3 faser, säkrade i källaren?
Får man säkra "inomhus" (inredd källare), gräva ner, och sätta uttag "halvt ute" (dvs. i garaget) + belysning ute?
Jag tänker mig lite belysning inne samt på garagets fasad och inga mer krävande applikationer än cirkelsåg och högtryckstvätt.
När jag började gräva för kabeln hittade jag ett VP-rör, som riktar mot huset (det är bara 3m ungefär mellan hus/garage här) som mynnar upp i garaget i ett hörn.
Jag har inte lyckats lokalisera andra änden inne i huset. Kanske mynnar den ut bakom elcentralen?
Är det, med dagens normer, tillåtet/att rekommendera att använda VP-röret för att förlägga elen?
Huset är byggt -78, kanske gjorde man så då.
Sen det praktiska, det verkar vara en "bra knyck" på röret där det kommer ~30cm under mark och går in i sockeln/sulan på garaget..
Elektrikern föreslog att man grävde ner 6mm2 kabel och satte en liten elcentral i garaget.
Fördelarna är ju uppenbara med separat jordfelsbrytare t.ex. men är det värt det jämfört med att bara dra ut 3 faser, säkrade i källaren?
Får man säkra "inomhus" (inredd källare), gräva ner, och sätta uttag "halvt ute" (dvs. i garaget) + belysning ute?
Jag tänker mig lite belysning inne samt på garagets fasad och inga mer krävande applikationer än cirkelsåg och högtryckstvätt.
När jag började gräva för kabeln hittade jag ett VP-rör, som riktar mot huset (det är bara 3m ungefär mellan hus/garage här) som mynnar upp i garaget i ett hörn.
Jag har inte lyckats lokalisera andra änden inne i huset. Kanske mynnar den ut bakom elcentralen?
Är det, med dagens normer, tillåtet/att rekommendera att använda VP-röret för att förlägga elen?
Huset är byggt -78, kanske gjorde man så då.
Sen det praktiska, det verkar vara en "bra knyck" på röret där det kommer ~30cm under mark och går in i sockeln/sulan på garaget..
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 27 004 inlägg
Ja, jag tycker att det är värt det. En vacker dag kommer du på att du behöver ett trefasuttag i garaget. För att slippa kröka rygg en gång till, även om det är en kort sträcka, så tycker jag inte det är mycket att fundera över vad gäller kabelvalet (5G6). En liten central kostar inte så mycket, en dryg tusenlapp kanske. Skulle du inte ha den krävs avsäkring i centralen i huset - det kanske då blir en kostnad där istället för en liten kapsling med JFB och säkringar?
VP-rör används inte i mark, men det är väl inte förbjudet som kabelskydd. Du måste hur som helst kunna dra i en kabel, och en 5G6 mm² har en diameter på 17-19 mm.
VP-rör används inte i mark, men det är väl inte förbjudet som kabelskydd. Du måste hur som helst kunna dra i en kabel, och en 5G6 mm² har en diameter på 17-19 mm.
Tack för svaret!Bo.Siltberg skrev:Ja, jag tycker att det är värt det. En vacker dag kommer du på att du behöver ett trefasuttag i garaget. För att slippa kröka rygg en gång till, även om det är en kort sträcka, så tycker jag inte det är mycket att fundera över vad gäller kabelvalet (5G6). En liten central kostar inte så mycket, en dryg tusenlapp kanske. Skulle du inte ha den krävs avsäkring i centralen i huset - det kanske då blir en kostnad där istället för en liten kapsling med JFB och säkringar?
Att jag skulle nyttja 3-fas uttag i garaget är inte troligt, men visst, man vet aldrig. Finns dock 3-fas uttag i hobbyrummet i källaren (men det kunde ju inte du veta).
Plats finns i centralen och JFB likaså, men samtidigt är ju inte kanske en tusenlapp så mycket pengar. Elektrikern hade angenäma priser på det andra materialet vi köpte (Schneider).
Frågan är väl om man får i en så pass styv kabel (det är väl av typ EKKJ el. motsv. antar jag) i det något större 20mm (?) VP-röret. 90-gr. knycken gör man nog inte..Bo.Siltberg skrev:
Om det bara är tre meter, och det dessutom inte är något som är riktigt jobbigt att gräva upp och lägga tillbaka (t.ex. asfalt) så är det kanske lika bra att gräva nytt för 5G6?
Dra gärna någon mer bonusslang/rör så att du t.ex. kan dra med styrkablar för belysning, larm o.s.v. eller varför inte t.ex. nätverkskabel eller givare för temperatursensorer, eller vad du eller någon annan kan tänkas vilja ha i framtiden.
Om du vill snåla med central så kan du i princip koppla en 5G6 efter säkringar i huset central, men det blir en minst sagt underlig installation att köra så grov kabel avsäkrad med 10/16A...
En fördel med att ha två centraler är att om du behöver göra eljobb på den ena centralen så kan strömmen till den andra centralen oftast vara påslagen och därmed kan du ändå få fram ström till arbetsbelysning, elverktyg o.s.v....
Dra gärna någon mer bonusslang/rör så att du t.ex. kan dra med styrkablar för belysning, larm o.s.v. eller varför inte t.ex. nätverkskabel eller givare för temperatursensorer, eller vad du eller någon annan kan tänkas vilja ha i framtiden.
Om du vill snåla med central så kan du i princip koppla en 5G6 efter säkringar i huset central, men det blir en minst sagt underlig installation att köra så grov kabel avsäkrad med 10/16A...
En fördel med att ha två centraler är att om du behöver göra eljobb på den ena centralen så kan strömmen till den andra centralen oftast vara påslagen och därmed kan du ändå få fram ström till arbetsbelysning, elverktyg o.s.v....
Produkter som diskuteras: "arbetsbelysning"
Arbetsbelysning LED 800 laddbar Ansmann
Utmärkt för arbeten inom- och utomhus
555 kr inkl moms
Läs mer
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 27 004 inlägg
Ok, finns det plats i centralen så visst går det att göra en "första etapp" genom att sätta en kopplingsdosa i garaget som matar uttag och belysning. Det är kanske ingen bruklig lösning, men värre saker har man ju sett.
Men om det är en och samma JFB som matar resten av huset finns det risk att du ganska snabbt vill ha en egen JFB för julbelysningen ute...
Men om det är en och samma JFB som matar resten av huset finns det risk att du ganska snabbt vill ha en egen JFB för julbelysningen ute...
En klar fördel med separat central vid sådana tillfälle, men även t.ex. julgransbelysningen ute som nån sa.yxis skrev:
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Ny garageport eller kan man koppla motor till befintlig?
Attefallshus, friggebod, garage, förråd & utedass -
Tips på bra tvåpelarlyft till garage
Attefallshus, friggebod, garage, förråd & utedass -
Isolera garage utan att panelen är öppen upp och nertill
Attefallshus, friggebod, garage, förråd & utedass